Små bryster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for dit brev, jeg er ked af at du har måttet vente så længe på svaret... Først og fremmest vil jeg gerne slå helt fast, at du IKKE har ødelagt dine bryster ved at bruge top. Det har ingen betydning for dine brysters udvikling.

Jeg vil klart fraråde dig at tage piller for at få større bryster. Jeg er ikke bekendt med at der findes godkendte piller, som giver større bryster og de piller, man evt. kan købe på nettet er i bedste fald virkningsløse - måske endda usunde... (Kun producenterne ved, hvad der er i dem!)

Det er tit generende, hvis man selv føler, at man skiller sig ud fra mængden. Derfor kan jeg godt forstå, du gerne vil have at dine bryster vokser, - eller alternativt finde måder, der kan gøre dig lidt mere ligeglad med deres størrelse.

Mit gæt er, at de begynder at vokse inden så længe, men det er noget, som man ikke kan forudsige præcist. Måske kan du spørge din mor om, hvornår hendes bryster begyndte at vokse, nogle gange er den slags nemlig arveligt.

Det samme gælder for størrelsen af dine bryster, når de på et tidspinkt er færdigudvoksede. Hvis de andre kvinder i din familie har store bryster, så er sandsynligheden for, at du også får det større, end, hvis de har små bryster...

Jeg ved ikke, om det vil være rart for dig at gå med en bh med en smule fyld i..? Måske kan det fjerne lidt af fokus fra det i hverdagen, så ikke du går og spekulerer så meget over det? Det er der nogen piger, der godt kan lide, så det ser ud til, at deres bryster er lidt større, end de rent faktisk er... Ud fra dine mål, vil jeg tro, at du skal have en bh i størrelse 70 A, men det vil de kunne hjælpe dig med at tjekke helt nøjagtigt, hvis du går ind i en undertøjsforretning...

Mange hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.