Brev
Små bryster
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år (bliver snart 13) som synes hun har ret små bryster. Hver gang jeg er til gynmastik kigger jeg nogle gange rundt i smug og ser på de andre pigers bryster. De fleste af dem er større end mine. Mine to bedste veninder har større bryster end mig, og det går mig virkelig på for hvor ville jeg dog gerne have at mine bryster blev større.
Min ene veninde er endda yngre end mig. Jeg tror ikke hun har fået sin mens endnu. Min anden veninde har heller ikke fået sin endnu. Jeg har selv fået min, og grunden til jeg bringer mens på banen er at jeg har læst op til flere gange at når man har fået sin mens vokser man ikke mere. Jeg kunne godt tænke mig og vide om det er rigtigt?
Jeg har dog også læst at pigernes krop vokser indtil de er 16-18 år eller der omkring. Min mor har slet ikke store bryster. Man kan se dem selvfølgelig, men det er ikke sådan at man tænker: “Hun havde da nogle okay store bryster.” Jeg læser nogle gange om nogle der skriver at de synes de har for store bryster. Jeg tænker at jeg bare gerne ville bytte med dem! Nogle gange kan jeg også finde på at se på fremmede damer/piger på gaden og se om de har store bryster. Er det normalt at gøre sådan noget?
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, får jeg har hørt mange sige at man ikke kan træne sig til større bryster. Men hvis mænd kan gøre deres brystkasse større kan piger så ikke også gøre deres bryst større?
Jeg håber ikke det var for mange spørgsmål, men vil virkelig gerne have svar. det går mig på konstant og drengene jeg kender går okay meget op i bryster og hvor store de er osv. Jeg har skrevet herind før hvor jeg dsv. ikke fik noget svar, men forstår det selvfølgelig godt da i selvfølgelig ikke kan nå at svare på alle spørgsmål der bliver sendt herind. På forhånd mange tak!!!
Hilsen pigen med små brster;-)
p.s jg gik ret tideligt i puperteten.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver.
Jeg kan læse i dit brev, at du har det svært med, at du har små bryste. Det er helt almindeligt, når man er omkring de 12, at man sammenligner sig meget med andre og er meget opmærksom på sin egen krop, og især det der er anderledes fra de andre. Det er aldrig sjovt at være den med de mindste eller den med de største bryster. De allerfleste vil helst udvikle sig på samme tid som de andre i klassen, men sådan er det jo desværre ikke.
Du skriver at du er 12 år. Der er rigtig mange piger, der først lige er begyndt at udvikle bryster, når de er 12 år, så du er slet ikke alene. Almindeligvis begynder brysterne at vokse som noget af det første, når en pige begynder at komme i puberteten. For de fleste piger sker dette i 10-12 års alderen, men det kan også sagtens ske både før og senere. Så umiddelbart kan dine bryster godt nå at vokse mere. Når din mor ikke har særlig store bryster, så er der en ret stor sandsynlighed for at du heller ikke får det.
Det er helt normalt at kigge på andres bryster og sammenligne med sine egne, og du spørger, om man kan gøre sine bryster større. Desværre er der ikke umiddelbart så meget, man kan gøre... bryster findes i alle størrelser og udvikler sig meget forskelligt og i forskelligt tempo. (Til gengæld kan der være fordele ved ikke at have for store bryster, man kan lettere dyrke sport og pige og kvinder med meget store bryster kan få ondt i nakke og ryg.)
Mange har svært ved at acceptere netop deres bryster, især når de lige har fået dem, men jeg tænker faktisk, at det kan hjælpe at se på andres bryster og se, hvor forskellige de er.... der er helt sikkert nogen, der har præcis samme størrelse som dig.
Hvis du er i tvivl om din krop udvikler sig som den skal, kan du evt. opsøge sundhedsplejersken på din skole eller din egen læge og få en snak om din krop og udvikling. Hvis du har mod på det, kan du også spørge sundhedsplejersken om hun vil komme og undervise din klasse i pubertet, så I alle kan høre om nogle af de ting der sker med jeres kroppe for tiden og i de kommende år.
Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.