Brev
Små bryster
Kære børnetelefonen
Jeg er en pige på 13 år.
Og alle fra min klasse har bryster både små og store, men de har i det minste nogen, men jeg er næsten helt flad. Ja jeg ved godt at alle siger det kommer til at ske for alle, men det er bare mega irriterende at være den eneste. det kan godt være at i syntes det er mærkelig at det er så vigtigt for mig. Men jeg er den eneste. Så kan man gøre noget eller skal man bare vente
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Godt at du har skrevet herind til brevkassen!
Jeg forstår godt, at det kan være meget frustrerende, når ens krop udvikler sig anderledes end andres på ens alder. Du har sikkert fået det at vide mange gange, men kroppe er meget forskellige! Der er fede og knapt så fede ting ved alle kroppe.
Det siger jeg ikke for at gøre dit problem lille, men blot for at minde dig om, at de fleste skal lære at holde af deres krop. Det kommer sjældent helt af sig selv, fordi vi stiller så høje krav til, hvordan vores kroppe skal se ud.
Har du mon fået din menstruation? For det kan nogle gange være et fingerpeg om, at kroppen er ved at udvikle sig i den retning. Det ville en læge nok kunne fortælle meget mere om. Det kan være, at du der kunne få svar på, hvordan dine hormoner i kroppen opfører sig.
Jeg kan desværre ikke råde dig til at gøre noget særligt for at få brysterne til at vokse. Det er hovedsageligt en hormonel ting, og derfor ville jeg råde dig til at søge læge, hvis du vil have lidt afklaring.
Som du skriver, at alle siger, så kommer det også til at ske for dig. Vores hormoner svinger hele livet og det påvirker hele vores krop og brysterne.
Jeg ville råde dig til at tale med en læge og derudover give det tid, også selvom det er frustrerende. Spis helt normalt, prøv at spise sundt og pas på din krop.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, og at du vil være tålmodig med din krop. Den kender ikke alle skønhedsidealerne og ved ikke, at alle andre fra klassen har fået bryster – din krop er bare, som den er.
Det er helt naturligt, at man ikke vil skille sig for meget ud i en gruppe, og derfor kan det være, at den pige i din klasse der fik bryster som den første, oplevede noget af det samme som du gør nu. Det kan både være svært at være den første og den sidste. Men ofte bliver man ikke ved med at være det ret længe.
Skriv endelig ind igen, hvis du får lyst og behov for det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen