Brev
Slim i underbukser
Hej
For ikke så lang tid siden var jeg på wc og jeg opdagede at der var sådan noget hvidt slim i mine underbukser.
Det var også vådt men det lugtede ikka af tis
Jeg har taget noget af mine mors bind for en sikkerheds skyld men jeg ved ikke om det er derfor.
Kan det have noget at gøre med at jeg onanerer?
Kærlig hilsen en bekymret pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er rigtig godt, du har skrevet ind, jeg tror, der er mange, der kan genkende dine bekymringer.
Jeg tænker, du kan være helt rolig.
Ud fra din beskrivelse af det hvide slim i underbukserne lyder det til at være det, der hedder udflåd.
Udflåd er slim fra skeden, og noget der er meget normalt. Det kommer som regel, når man begynder at komme i puberteten, og mængden af udflåd kan variere fra kvinde til kvinde.
Du nævner, det hvide slim ikke lugter, hvilket også er hvorfor jeg tænker, det nok er udflåd.
Hvis det begynder at lugte eller er misfarvet på en og anden måde kan det være tegn på svamp i skeden, som er noget der skal behandles.
Når du nævner, at du har taget noget af din mors bind for en sikkerhedsskyld – tænker du så, om det kan være din menstruation, der er på vej?
I så fald er det lidt svært for mig at svare på. Udflåd er som nævnt tegn på puberteten, men der kan stadig gå noget tid før menstruationen kommer.
Du spørger, om det kan være fordi du onanerer. Til det vil jeg sige, at der sagtens kan komme lidt væske ud fra skeden, hvis man får en orgasme.
Hvis du er mere nysgerrig på emnet, eller du stadig bekymrer dig, tænker jeg det kunne være en mulighed for dig at snakke med en voksen, som ved noget mere omkring det.
Kan du mon tale med din mor om det?
Udflåd er en helt naturlig del af at være kvinde. Måske hun kan berolige dig lidt? Eller hjælpe dig med at forstå, hvordan kroppen udvikler sig i puberteten.
Husk på at hun også engang har været på din alder, og har selv været igennem det en gang. Kunne du have mod på det?
Hvis du ikke vil tale med din mor, kan det også være et andet familiemedlem, sundhedsplejersken eller en helt tredje person. Du kan også læse mere omkring kroppens udvikling og onani her: Sexlinien
Jeg håber mit svar hjalp dig lidt, og ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive ind igen.
Venlig hilsen
BørneTelefonen