Brev
Skyldig efter onani
Hej
Jeg er en pige på 13 og jeg har det rigtig dårligt med mig selv. I nat prøvede jeg at onanere og efter det har jeg bare grædt over det og ønsket at jeg aldrig gjorde det. Jeg har depression og det her har bare gjort det meget værre. Jeg leder efter en måde så jeg ikke skal føle mig skyldig eller have det dårligt mere.
Jeg har virkelig brug for hjælp!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det lyder til at du har det rigtig svært og derfor tænker jeg også det er godt, at du søger hjælp!
Onani er et emne som mange forbinder med skam eller noget der er pinligt. Derfor er det ikke underligt, at du nu sidder med de følelser du beskriver. Onani er desværre meget tabubelagt, men det betyder ikke, at de allerfleste ikke har prøvet at onanere – de taler bare ikke om det.
Derfor er det vigtigt, at huske at det er en helt naturlig ting, og at det er okay at gøre det. Det er samtidig også den eneste måde hvorpå, man kan udforske sin seksualitet i sit eget tempo og lære sig selv at kende. Det vil senere kunne hjælpe en med at kende sine egne grænser i forbindelse med sex, og derved også give en et bedre sexliv på sigt.
Du skriver, at du har en depression. Jeg er desværre ikke læge og kan derfor ikke diagnosticere, men jeg tænker at du måske skal forbi en læge, hvis du ikke allerede har været det. Lægen vil kunne hjælpe dig videre, så du forhåbentlig kan få det bedre – uanset om du har en depression eller ej.
Det kan også være du mærker teenageårene mere end andre, hvor man ofte kan få en masse følelser, man ikke ved, hvor kommer fra. Man kan måske hurtigt føle, at man bliver ked af ting, man ikke før ville blive ked af eller har flere skænderier med sine forældre. Det er i så fald helt normalt at have de følelser og er noget, der går over igen.
Jeg håber, at du kan få lidt mere ro på tankerne og ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Vi har både en chat og SMS, hvor det er muligt at have lidt længere samtaler eller BørneTelefonen hvor du kan ringe anonymt på 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen