Brev
skolen starter snart og jeg er flad foroven
Hej BB jeg err en pige på 12 år.
Jeg er den eneste pige i min klasse, som ikke har bryster.
Har gjort alt hvad jeg kunne fra starten af sommerferien til nu for få dem til at vokse, Men hvis jeg tager en stram bluse på kan man kun se en mini prik og jeg skal snart starte i 6. Så det er vigtigt at jeg bare noget ovenpå.
Mine bedste venner vil sikkert også drille mig. Jeg er blevet drillet lige siden jeg var lille og så stoppede det sidste år og nu vil det sikkert begynde igen 🙁
Hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit rigtig fine og følsomme brev.
Det virker som om, at det fylder rigtig meget for dig, at du ikke er lige så udviklet, som du godt kunne tænke dig at være.
Du skriver i dit brev, at du er den eneste, der ikke har fået bryster endnu. Kunne det mon være, at nogle af de andre piger fra din klasse har samme følelse som dig?
Du fortæller, at du har nogle bedste venner. Kunne du måske snakke med dem om, hvor meget det fylder for dig, at du ikke har fået bryster endnu, og så vil de kunne støtte dig i stedet for at drille? Hvis dine bedste venner ved, hvor stort et problem det er for dig, så vil de ikke drille dig, men være der for dig. Hvis du snakker med nogen om det, så kan det også være, at det ikke fylder så meget for dig mere.
Piger udvikler sig meget forskelligt. Nogen får bryster rigtig tidligt, andre meget sent. Nogen får store bryster, og andre får små bryster. En piges bryster vokser til man er i starten af 20’erne, og derefter kan de også forandre sig, hvis man bliver gravid, eller hvis man tager på i vægt eller taber sig. Mange af de piger, der har meget store bryster, vil gerne have dem mindre, mens dem der får tidligt bryster måske synes, det er pinligt.
Mit råd til dig vil være at være glad for lige præcis for den, du er nu. Kig dig i spejlet og sig højt "jeg er smuk lige som jeg er". Jeg ved godt, at det fylder meget for dig lige nu, men jeg er sikker på, at dine bryster nok skal komme, når din krop er klar.
Jeg håber, at du får en rigtig god start på skoleåret, for det fortjener du.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen