Skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årig pige

Det lyder da ikke godt med din hovedpine, jeg kan da godt forstå, at du blev lidt usikker på pillerne med den besked du fik på apoteket. Hovedpine kan også være et symtom på, at der er noget som trykker en, eller som man er ked af.  Måske du skulle fortælle dine forældre hvordan du har det med skolen og at du har lidt af hovedpine i lang tid, og at du er bekymret.

Jeg tænker også, at det må være svært at tage sig sammen, hvis man har konstant hovedpine. Så kører hjernen ikke i det rigtige gear og det kan være svært, at følge med i skolen og få lavet sine ting. Så måske en snak med din lærer om din hovedpine også ville hjælpe dig. Måske din lærer har nogle ideer til, hvad du kan gøre for at følge med i timerne og nå dine ting.

Nogen gange hænger tingene sammen og de forstærker hinanden - du har ondt i hovedet, så går det ikke godt i skolen...... det går ikke så godt i skolen og så får du hovedpine.... så det er vigtigt, at du finder grunden til din hovedpine, så du kan få det godt igen og være frisk. Så vil du forhåbentlig opdage, at det går bedre i skolen og dit humør vil sikkert også blive bedre.

Når du har snakket med dine forældre, kan de gå med dig til lægen og være dem som sikre, at lægen tager det alvorligt og får dig undersøgt ordenligt.

Jeg håber, at du får en god snak med dine forældre og at du snart får det bedre.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.