Brev
Skedesvamp?
Hej Brevkasse.
Jeg er bange for at jeg har fået skedesvamp. Det sviger. Men jeg tør jo ikke sige det til min mor, da det ville være vildt pinligt, at skulle til lægen med det.
Spørgsmål: Er det farligt at gå med skedesvamp i lang tid, uden at gøre noget ved det?
Hilsen den anonyme
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du synes det er meget ubehageligt med kløe og svien i skeden, og at du måske tror, du har fået svamp i skeden. At få det til at forsvinde kræver medicinsk behandling - det er altså ikke bare noget, der går væk af sig selv.
Jeg er usikker på, om medicinen er receptpligtig (at du skal ned hos egen læge først), eller om du kan få det på apoteket uden recept. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at du bliver behandlet for det.
Jeg kan godt følge dig i, at du synes det er pinligt... Men måske du kunne prøve at tænke på, at din læge undersøger mange unge pige, kvinder og gamle damer - at det er helt normalt for ham eller hende - at det er en del af deres arbejde.
Jeg ved ikke, om du ved det, men man kan ofte få svamp i skeden, hvis man vasker sig med sæbe i skeden, når man går i bad. Det bedste er bare at skylle sig med varmt vand - en mulighed kan også være at gå på apoteket eller matas og købe intimsæbe og vaske sig med det, men stadig skylle grundigt efter med varmt vand.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.