Skedesvamp eller… ?

Kære BB

Jeg har fået slem udslet på huden mellem skeden og anus. Det er på hver side af ballerne/inderlåret. Det er rødt og “knubbet” og meget afskallet (altså huden er helt ødelagt) og det klør helt vildt. Jeg vil så gerne af med det!

Hvis det kan have noget med det at gøre, så bruger jeg trusseindlæg HVER DAG… Det er ***** irriterende! Men jeg er altså nødt til det, fordi jeg har så meget udflåd, at de går gennem mine underbukser, bukser og lugter helt vildt. Jeg har gået med trusseindlæg i 2-3 år.

Desuden begyndte udslettet lige efter min menstruation (jeg bløder MEGET, og bruger tykke bind) OG heller ikke så længe efter, at jeg havde barberet mig “dernede”. Jeg har nu haft udslettet i snart en uge og jeg tør ikke sige det til min mor – det er altså ALT ALT for grænseoverskridende!!!

Jeg ved ikke hvad det kan være ud over skedesvamp… Men hvad skal jeg gøre ved det??? Hvis det er fordi jeg bruger trusseindlæg, så kan jeg jo ikke gøre noget ved det… Hvad er det, og hvad kan jeg gøre?

Ps. Er der noget jeg kan bekæmpe min udflåd med?

Hilsen mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det generer dig med både udflåd og den udslæt, du nu har fået.

Da jeg ikke er læge, kan jeg desværre ikke vurdere, om det er skedesvamp eller noget helt andet. Men ud fra, hvad du beskriver i dit brev, så vil jeg råde dig til at tage til din læge og få det undersøgt. Hvis det er svamp, så kan det ofte behandles nemt med noget creme, som lægen ordinerer. Samtidig kan du måske fortælle din læge, at det generer dig, at du har meget udflåd og derfor er nødt til at bruge trusseindlæg dagligt?

Det kan sagtens være, at det klør, fordi din hud reagerer på f.eks de bind, du bruger - eller hvis du har brugt en sæbe, der er for skrap til dine slimhinder. Men det vil din læge sikkert kunne se.

Jeg ved, at mange unge synes, at det føles grænseoverskridende at snakke om sådan noget med andre. Det er vigtigt at huske på, at læger er vant til at tale med og undersøge alle mulige mennesker  (alle mulige steder), og for dem er det helt naturligt. Sundhedsplejersken på din skole kan også rådgive dig om menstruation og udflåd.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.