Skedesvamp

Hej BB,

Jeg er en pige på 13 år, og jeg tror lidt jeg har fået svamp i skeden?

Jeg har søgt sådan frem og tilbage, men kan ikke finde noget om skredesvamp.

Det klør nogle gange rigtigt meget nede i min tissekone, og nogle gange stopper det og så lige pludselig kommer det tilbage.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre eller om jeg har det?

Tak på forhånd

Fra den 13 årige pige.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det kan godt lyde til, du har noget der generer dig i skeden. Heldigviss plejer det at være nemt at komme af med igen, hvis man har lidt svamp i skeden eller hvis der er en anden årsag til at det klør.

I de tidlige teenageår begynder man at få menstruation og der sker en hel del andre forandringer i underlivet og skeden. Årsagen til at det klør i skeden kan være dem, jeg skriver herunder, det kan være en eller det kan være flere af tingene.

·         Stramme bukser, prøv at skifte til løsere bukser.

·         Trusser af syntetisk materiale, prøv at skifte til bomuldstrusser.

·         Skift trusser hver dag.

·         Sørg for at vaske dig med vand - undgå sæbe eller brug en intim sæbe omkring skeden. Men vask højest en gang dagligt.

·         Vær opmærksom på, at bind og trusseindlæg også kan være med  til at holde området fugtigt, hvis du bruger det, er det godt at skifte ofte.

·         Sørg for rene fingre, hvis du rører dig i skeden.

Man kan købe behandling på apoteket - her kan du også få rådgivning. Hvis man er i tvivl om det er svamp, så skal du/I kontakte din læge. Lægen kan give råd om den helt rigtige behandling.

Næsten alle piger og kvinder har prøvet at have svamp, nogle har det tit og andre har det næsten aldrig.

Har du prøvet at snakke med din mor eller en anden voksen om, at det klør og du er i tvivl om, hvad du skal gøre ved det? Det kan være rigtig godt at snakke med en anden kvinde der har prøvet det, så kan det være, at hun har nogle råd til dig og kan hjælpe dig med at få den rigtige behandling.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.