Brev
Skedesvamp?
Hej BB
Jeg er en pige på 13 og går i 7 klasse.. Og jeg har aldrig haft sex,
(Siger bare lige jeg onanaere)
Jeg har hvide prikker i tissekonen, jeg er bange for at det er skedesvamp?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvide prikker i tissekonen plejer ikke være svamp. Svamp har man hvis det klør, svier og 'brænder' i tissekonen. Man får også tykt hvidt, klumpet "hytteost lignende" udflåd.
Så det du beskriver behøver ikke være svamp. Det kan være noget helt normalt, som man kalder for talgknopper eller talgkirtler. Det har intet med svamp eller onani at gøre.
Hvis du ikke har ubehag fra tissekonen, er det ingen grund til at være urolig. Men hvis du alligevel tror det er svamp, kan du få det tjekket hos lægen. Du kan ringe og snakke med lægen, nummeret står på dit gule sundhedskort. Måske du kunne snakke med din mor om at tage med til lægen, hvis det bliver nødvendigt.
Hvis lægen finder svamp, er det meget let at behandle med creme.
Håber du fik svar på dit spørgsmål,
Kærlig hilsen
BørneTelefonen