Skedesvamp…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for dit meget ærlige brev. Som jeg forstår dit brev, så lyder det til, at du ved, du har svamp i skeden. Jeg gætter på, at du har søgt på nettet efter informationer ud fra de symptomer du oplever, og deraf har konkluderet, at det er svamp. Er det mon rigtig forstået?
Det kan være, at det klør og svier? Jeg tænker, at du nok også, har en form for udflåd? Mange piger, og kvinder har udflåd, og udflåd er som regel hvidt og lugtfrit. Men nogle gange ændrer udflåd sig og begynder, at blive grumset hvidt eller grønt/brunt. Det kan være tegn på svamp eller betændelse og det skal behandles hos lægen.

Jeg kan ikke stille en diagnose, her skal der altså fagfolk til - men jeg kan komme med forslag til hvordan det måske vil være muligt for dig at få en faglig vurdering.

Når nu du ikke synes, du kan sige det til din mor, så kunne du måske smutte ind hos sundhedsplejersken på din skole? Hun vil måske kunne fortælle dig, hvad det er, du ser og mærker? Du kan måske vise dit brev og mit svar til lægen, så får du ligesom startet samtalen på den måde?

Du skriver, at din mor skal bestille tid hos lægen for dig. Men sådan behøver det ikke at være, selvom du ikke har dit sygesikringsbevis og er under 18 år. Hvis du selv har dit sygesikringsbevis, så står din læges navn, adresse og telefonnummer der.

Du kan sagtens selv ringe og få en tid hos lægen, og fortælle dit navn, fødselsdato og det du vil have hjælp med. Hos nogle læger er det også muligt at tale med lægen i telefonen, fx mellem kl. 8-9, men det er forskelligt og det kan du nok finde ud af ved at ringe til lægen eller læse på lægens hjemmeside.

Når du bestiller tid hos lægen, så spørger lægen eller  sekretæren hvad du har brug for hjælp til, og de skriver de ind i kalenderen. Så når du kommer ind til lægen, så ved lægen godt hvad han/hun skal hjælpe dig med. Du behøver altså ikke at fortælle det hele en gang til, men svare det lægen spørger om. Måske vil du være tryg ved at have en veninde med, en søskende eller en anden du er tryg ved? Den person kan vente i venteværelset eller gå med dig ind til lægen, alt efter hvad du er mest tryg ved. Vil det mon være en mulighed?

Jeg håber, at det gør dig lidt mere tryg og rolig ved at ringe eller skrive til lægen - for det er mest sikkert når lægen stiller diagnoser.

Hvis du stadig tænker, at det ikke det kan lade sig gøre at se din læge, så synes jeg som sagt tidligere, at du skal kontakte sundhedsplejersken på din skole, hun kan svare på dine spørgsmål og vejlede dig videre.

Ofte er behandlingen mod svamp, at du får noget salve til at smøre med, eller piller du skal spise og så går der et par dage, og så stopper kløen og svien og behandlingen fortsættes et stykke tid herefter. Det fortæller lægen dig helt præcist. Vil det ikke være en lettelse at få det overstået, så du ikke behøver spekulere mere på det. Svamp er ganske almindeligt, og de fleste piger og kvinder får det på et eller andet tidspunkt i deres liv.
Du skal også være opmærksom på, at huden i skridtet og slimhinderne i skeden kan bliver irriteret af, nylontrusser eller g-streng, det kan også være for hyppig vask, stærk sæbe, parfume i sæbe eller vaskepulver eller måske er det noget i bindene som irritere hudens og slimhindernes naturlige balance. Din hud og slimhinder kan blive så irriteret, at du får ildelugtende udflåd og svamp.

Når svampen er væk, så tænker jeg, at det ville være godt, hvis du bruger bomuldstrusser og vasker dig med varmt vand eller mild sæbe (intimsæbe). Intimsæbe har en ph-værdi som passer til skedens. Du kan købe intimsæbe i de fleste almindelige supermarkeder, og helt sikkert i Matas, Apoteket og Helse butikker. Måske har din mor intimsæbe på badeværelset, så du kan låne hendes.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os igen fx på BørneTelefonen, hvor du kan snakke mere direkte med en rådgiver - du er stadig anonym. Det er gratis at ringe og sms'e, og nummeret er 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.