Brev
Skamlæber
Hej! 🙂
Jeg er en pige på 16 år og jeg har et problem.
Jeg har rigtig store skamlæber, altså de generer mig rigtig meget, ikke kun fordi jeg synes de er sygt grimme, men de gør rigtig ondt når jeg går, cykler osv.
Jeg har talt med min mor om det, og jeg har også været til gynækolog.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig en operation. Men samtidig er jeg lidt bange, fordi
Gynækologen sagde et eller andet med at skamlæberne, forhøjede sex-nydelsen, eller hvad man nu kalder det.
Jeg bliver helt panisk når jeg tænker på når jeg skal have min første gang, fordi hvad nu hvis han synes jeg er ulækker?
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, eller om jeg skal få en operation når jeg bliver 18.
Kh. Pige på 16 år.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16.
Hvor er det bare stærkt, at du har talt med din mor om det, og I har været til gynækolog. Det er der rigtig mange, der har svært ved – eller slet ikke får gjort.
Jeg ved, at der sidder rigtig mange piger derude, der vil læse dit brev og kunne genkende sig selv i det.
Jeg vil lige sige, at jeg ikke skriver kønslæber for at rette dig. Det er ikke forkert at kalde dem skamlæber, men det er man faktisk begyndt at gå væk fra, fordi… hvad er det egentlig, man skal skamme sig over?
Kønslæberne gør ondt: Piger og kvinder har både indre og ydre kønslæber. De beskytter urinrørsåbningen og skedeindgangen. Kønslæberne begynder at vokse, når piger kommer i puberteten, og meget tit vokser de indre kønslæber sig længere end de ydre og hænger derfor ”udenfor”. Det lyder som om, at det er det, der sker for dig.
Det lyder ikke rart, at de gør ondt, når du går og andet. Sådan skal det selvfølgelig ikke være. Men det er faktisk ikke unormalt, for tit skal kønslæberne lige have tid til ”at vokse på plads” i forhold til resten af din krop. Derfor kan det måske også ændre sig, hvis du giver det tid. Måske det kan være rart for dig, ikke at tage for stramme trusser og jeans på, der kan komme til at klemme.
Operation: Du skriver, at du gerne vil have opereret dine kønslæber mindre. Det er der faktisk mange unge kvinder, der gerne vil. Men det er faktisk ulovligt i Danmark, hvis der ikke er en medicinsk grund til det. Med andre ord skal dine kønslæber fx blive ved med at generere dig og gøre ondt, når du går.
Kropsidealer: Nogle af de andre unge, der kontakter BørneTelefonen tænker, at reklamer og pornofilm er en del af grunden til, at små indre kønslæber er den på måde blevet ”det pæneste, fordi de kun viser kroppe uden hår på og kvindelige kønslæber, der er meget små og næsten usynlige. Er du mon enig i det?
Sex: Som din gynækolog sagde – kønslæberne er ekstremt følsomme og et af kvindens erogene zoner. Med andre ord er kønslæberne faktisk ikke skabt til at være grimme og generende, men for at beskytte og give nydelse. De ser forskellige ud fra kvinde til kvinde, og intet udseende er mere rigtigt end andre, for vi er alle sammen forskellige og lige ”rigtige”.
Hvis du nogensinde har sex med en dreng, der ikke synes, at du er smuk og dejlig som du er, så er der noget han har misforstået. Vi må håbe, at nogle drenge derude også læser med.
Du kan desuden læse mere her: Kønslæber – Sexlinien
Kærlig hilsen
BørneTelefonen