Skal min far vide det?

Hej jeg er en pige på 14 år
Min mor og far er skilt.
Jeg fik min første mens for ca 4 måndeder siden. Min mor ved godt at jeg har fået det men min far gør ik. Er hos ham når jeg har det og det er så PINLIGT! jeg vil ikke have han skal vide det men skal ens far vide det hvis ik hvordan skjuler man det så?

Ved virkelig ik hvad jeg skal gøre. Håber virkelig i kan hjælpe!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til os, når du står i et dilemma omkring din udvikling og hvem skal vide noget omkring den.

Mange piger kan godt blive generte overfor deres far, når de begynder at udvikle sig og får menstruation. Det hører vi ofte om, her på BørneTelefonen, så du er ikke alene om, at føle det er pinligt.

Nu ved jeg selfølgelig ikke, hvordan dit forhold er til din far er? Om du forestiller dig, at du ikke kan tale med ham om det. Men ofte vil fædre godt kunne forstå, hvordan deres piger har det, når de har menstruation – de kender det måske fra en søster eller deres kæreste/kone?
De fleste fædre vil også være behjælpelige med at købe bind og sørge for et ekstra lagen, hvis man bløder igennem om natten.

Du skal jo ikke sige det til ham, det har du ingen pligt til. Men tror du ikke han godt kan gætte, at du får det på et eller andet tidspunkt?

Måske kan du bede din mor, om at fortælle ham det? Så kan hun også fortælle ham, at du synes det er pinligt og helst ikke vil tale om det. Men så ved han det og kan tage hensyn til dig, når du har menstruation og måske har det lidt dårligt, fx med ondt i maven?

Det kan jo også være, det bliver nemmere for dig, at fortælle om det eller skrive det til ham, når der er gået lidt tid, og du selv har vænnet dig mere til at have menstruation?
Indtil da, kan du sørge for at have nok bind med på weekend og måske ligge et håndklæde på dit lagen, hvis du nu skulle bløde igennem.

Jeg vil foreslå dig at læse mere om pubertet og kroppens udvikling her: http://privatsnak.dk Det kan hjælpe lidt at vide, at andre har det på samme måde.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.