Brev
skal jeg til lægen?
Hej.
Jeg er en dreng på 15 år og jeg kan ikke trække forhuden på min pik tilbage når den er hård.
når den er slap kan jeg godt men når den er hård gør det ondt.
jeg har set på porn at den næsten altid er helt tilbage og jeg ved ikke om jeg skal tage til lægen.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 15 år,
Tak for dit brev! Det er så modigt, du skriver herind.
Lad mig starte med at berolige dig med, at du bestemt ikke er den eneste, der har udfordringer med at trække forhuden tilbage. Jeg tænker, det sikkert drejer sig om det, der hedder forhudsforsnævring og er noget, der kan gøres noget ved. Det er en god ide lige at lade lægen kigge på det og stille den endelig diagnose.
For nogle kan det være lidt grænseoverskridende at skulle gå til lægen om det. Men du skal vide, at lægen er vant til at tale om sådanne ting og kender til kroppens udvikling, og hvad man kan gøre, når forhuden ikke kan trækkes tilbage i stiv tilstand. Lægen ved, præcis hvilken hjælp du har brug for.
Du kan måske starte med at bestille en tid. Telefonnummeret står på dit sundhedskort. Dernæst kan det være en god ide at tænke igennem, hvad og hvordan, du vil sige det. Det kan være en hjælp, hvis du bliver lidt nervøs i situationen. Hvad tænker du om det?
Selvom det kan føles lidt pinligt at tale om, skal du vide, det er helt normalt og supersejt, du rækker ud efter hjælp. Du er en sej rollemodel for andre, der ikke har dit mod.
Måske kan det være en hjælp for dig at gå ind på www.sexlinen.dk. Der skriver de meget om forhudsforsnævring.
Jeg ved fra andre unge, det kan være en hjælp at snakke med sine forældre – hvis du har mod på det. Det kan være at din far har haft den samme udforing som ung.
Håber, du kan bruge svaret. Har du brug for lidt mere snak, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke
De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.