Skal have hårene væk “dernede”

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Her i BørneBrevkassen er der ikke noget, der er for mærkeligt at spørge om.

Når du fortæller, at du har forsøgt at barbere dig dernede, og at det kradsede meget, da hårene kom ud igen, så tænker jeg på, om du mon brugte en helt ny barberskraber? Det er vigtigt, at man ikke gør det for hårdt - og at man ikke barberer hen over samme sted for mange gange. Så kan der nemlig komme ridser i huden, og det kan der gå betændelse i - og det gør ondt og klør.

Du overvejer voks i stedet, og det vil nok også gøre, at det ikke kradser så meget, når hårene vokser ud igen, fordi de ikke har så skarp en spids, når de er rykket af, som når de er skåret over. Men du har ret - det er mere smertefuldt at fjerne hår med voks. Man kan få det gjort på en skønhedsklinik, men det er lidt dyrt. Jeg vil nok ikke anbefale, at du selv begynder at fjerne hår med voks på intime steder, for huden er lidt mere sart der, og det kan godt give nogle ubehagelige oplevelser...

Til at starte med kunne du prøve at købe en helt ny skraber og så tage et lille område først - meget forsigtigt. Når du har barberet dig, vil jeg anbefale, at du bruger en intimsæbe, som er mild mod hud og slimhinder, for sæbe med parfume kan godt irritere og få huden til at klø endnu mere. Så altså - hold det rent, men pas på med for skrap sæbe. Så kan du lade der gå et par dage og se, om det begynder at klø på det område, du har barberet. Det vil nok altid klø lidt, men det burde kunne lade sig gøre uden røde knopper og betændelse, hvis du er forsigtig.

Har du veninder, der har prøvet at fjerne hår? Måske har de nogle ideer - og måske kunne det være befriende og rart at få snakket med nogen om det.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.