Hej

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år.

Det lyder som om at du er begyndt at leve rigtig sundt. Det er da flot, at du kan lade være med at spise slik og at du er begyndt at træne. Jeg håber du også synes ,det er sjovt at træne. Måske kan du mærke at du har fået mere energi i hverdagen? Kroppen kan nemlig godt lide at være aktiv. Men har også brug for hvile.

Jeg ved at når man bliver voksen, så vokser musklerne i kroppen hurtigere ved træning end når man er barn. Det gælder også mavemusklerne. Når man er barn og ung, vil kroppen hellere bruge energi på at knoglerne vokser, at udvikle de indre organer og på at lave hormoner. Og det er vigtigt at man får nok mad og næring, så kroppen kan gøre alle disse ting. Lige som du selv så fint skriver, at du har brug for vitaminer.

Så det er desværre lidt sværere at få en sixpack, når man er barn end når man er voksen.

Men måske er det også okay at leve sundt uden at have en tydelig sixpack? Desuden tager det jo lidt tid før musklene er blevet trænet nok til at det kan ses. Det kan faktisk godt tage flere måneder med de rigtige maveøvelser.

Kærlige hilsner BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.