Brev
Sex med kæresten
Hej
jeg er en pige på 14 år
Jeg har ikke fået min mens i nu men jeg føler at jeg er klar til at have sex med
jeg tror at han også er.
Sidste gang jeg sov hos ham hade jeg en skjorte på og han klappe ned til mine bryster, jeg hade bh på ( det var helt fint med mig) også begyndte vi at snave.
Kan det betyder at han godt ville have sex eller ikke.
PS vi har næsten været Kærster i 3 måned
Men hvad kan man gøre for at få sin mens før, hvis man kan gøre noget
Og nå jeg får mens skal jeg have en p-stav,
gør det ondt at få en,
og hvad gør p-staven hved mig
Tak bb for jeres svar
kh JS?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære JS
Tak for dit brev. Hvor lyder det altså dejligt, at du har en sød kæreste, og at I er glade for hinanden.
Det er rigtig godt, at du mærker efter hos dig selv, og du føler nu, at du er klar til at have sex med ham. Om din kæreste er klar til at have sex med dig, er svært for mig at sige noget om. Men ud fra det du beskriver i dit brev, lyder det til, at I begge er glade for hinanden, og det er i hvert fald den bedste start. Det er et rigtig godt spørgsmål, som du måske kunne prøve at stille din kæreste? Du kunne fx spørge ham, om han har lyst til at have sex med dig? Så kunne I også snakke om og planlægge, hvor og hvornår det kunne være. Om det fx skal være hjemme ved ham, og om han husker at købe nogle kondomer.
Din krop bestemmer helt selv, hvornår den har lyst til at starte din menstruationscyklus. Der er en masse forskellige hormoner involveret i det, og der er altså ikke noget som sådan, man kan gøre for at få sin menstruation før. Kroppen vil nemlig først give dig muligheden for at blive gravid, når den synes, at den er klar til det. Derfor er det bedste, du kan gøre, at sørge for at spise sundt og varieret, dyrke motion – altså at holde sig sund og rask, så skal den nok komme.
Hvis du gerne vil have en p-stav, skal du en tur forbi din læge og snakke med ham/hende, og her kunne du også høre lidt om nogle af de forskellige præventionsformer. Der er mange muligheder og en p-stav er en af dem, hvor hormonerne i staven gør, at din krop ikke får ægløsning. Når man har ægløsning er ægget modent og klar til befrugtning, og derfor kan man blive gravid. Men hvis man kun er beskyttet med P-stav, er man ikke beskyttet mod kønssygdomme, og det er derfor, at kondomet er smart at bruge. Jeg ved ikke, om det gør ondt at få lagt en p-stav, men det er også et rigtig godt spørgsmål, du kunne spørge din læge om?
Din læge kan hjælpe dig med at finde rundt i den store jungle af prævention og finde den bedste løsning for dig og din kæreste.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen