Sex med kæresten

Hej

jeg er en pige på 14 år

Jeg har ikke fået min mens i nu men jeg føler at jeg er klar til at have sex med
jeg tror at han også er.

Sidste gang jeg sov hos ham hade jeg en skjorte på og han klappe ned til mine bryster, jeg hade bh på ( det var helt fint med mig) også begyndte vi at snave.
Kan det betyder at han godt ville have sex eller ikke.

PS vi har næsten været Kærster i 3 måned

Men hvad kan man gøre for at få sin mens før, hvis man kan gøre noget

Og nå jeg får mens skal jeg have en p-stav,
gør det ondt at få en,
og hvad gør p-staven hved mig

Tak bb for jeres svar
kh JS?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære JS

Tak for dit brev. Hvor lyder det altså dejligt, at du har en sød kæreste, og at I er glade for hinanden.

Det er rigtig godt, at du mærker efter hos dig selv, og du føler nu, at du er klar til at have sex med ham. Om din kæreste er klar til at have sex med dig, er svært for mig at sige noget om. Men ud fra det du beskriver i dit brev, lyder det til, at I begge er glade for hinanden, og det er i hvert fald den bedste start. Det er et rigtig godt spørgsmål, som du måske kunne prøve at stille din kæreste? Du kunne fx spørge ham, om han har lyst til at have sex med dig? Så kunne I også snakke om og planlægge, hvor og hvornår det kunne være. Om det fx skal være hjemme ved ham, og om han husker at købe nogle kondomer.

Din krop bestemmer helt selv, hvornår den har lyst til at starte din menstruationscyklus. Der er en masse forskellige hormoner involveret i det, og der er altså ikke noget som sådan, man kan gøre for at få sin menstruation før. Kroppen vil nemlig først give dig muligheden for at blive gravid, når den synes, at den er klar til det. Derfor er det bedste, du kan gøre, at sørge for at spise sundt og varieret, dyrke motion – altså at holde sig sund og rask, så skal den nok komme.

Hvis du gerne vil have en p-stav, skal du en tur forbi din læge og snakke med ham/hende, og her kunne du også høre lidt om nogle af de forskellige præventionsformer. Der er mange muligheder og en p-stav er en af dem, hvor hormonerne i staven gør, at din krop ikke får ægløsning. Når man har ægløsning er ægget modent og klar til befrugtning, og derfor kan man blive gravid. Men hvis man kun er beskyttet med P-stav, er man ikke beskyttet mod kønssygdomme, og det er derfor, at kondomet er smart at bruge. Jeg ved ikke, om det gør ondt at få lagt en p-stav, men det er også et rigtig godt spørgsmål, du kunne spørge din læge om?

Din læge kan hjælpe dig med at finde rundt i den store jungle af prævention og finde den bedste løsning for dig og din kæreste.

Kærlig hilsen
Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?