Brev
Sex
Hej bb
Jeg er 15 år, og har ikke fået menestartion endnu. Jeg har fået en kæreste fra et par år siden.. Vi er begyndt at have sex her for tiden, og er bange for at jeg får menestartion imens vi har sex. Kan man godt det.
Hilsen K……
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Tak for dit brev.
For at svare på dit spørgsmål, så kan man godt risikere at få sin menstration under sex, hvis man ikke helt er klar over sin cyklus.
Nu ved jeg ikke, hvordan I beskytter jer seksuelt..? Men kondom vil her måske kunne mindske risikoen for, at din kæreste får noget på sin penis, hvis det er dét, du er bange for..? Derudover kan I smide et håndklæde under jer... Ellers er der jo også mulighed for, at I går i bad enten under eller efter sex?
Måske kan du fatte mod til at tale med din kæreste om din nervøsitet omkring det..? Måske det vil hjælpe lidt på det?
Så er I måske begge forberedte på, at det kan ske... Dog er det jo langtfra sikkert, at det gør!
Pøj pøj med det!
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.