Sen pubertet.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Som du måske ved, er der stor forskel på, hvornår vi kommer i puberteten. Faktisk er der så stor forskel, at der er nogle, der allerede kommer i puberteten, når de er 9-10 år gamle, mens andre er en del ældre, måske 18-19 år. Der er derfor stadig flere år, hvor din krop udvikler sig. Du skriver, at du på det seneste har oplevet, at du er vokset en del i højde, og det er jo et bevis på, at din krop er i udvikling. Dog har du også et ønske om, at din penis også skal vokse lidt endnu – og det den også sagtens, men desværre er det kun tiden, der kan vise det.

Jeg har dog brug for at fortælle dig, at din penis nu ikke er lille. Den er faktisk ganske normal – og slet ikke noget, som du skal skamme dig over. Kroppe – og penisser er forskellige, og det er vigtigt at huske det! Der er ikke noget "rigtigt" og "forkert".
Der er lavet mange undersøgelser af, hvor lang en ”gennemsnitspenis” er, og man taler om, at gennemsnittet er omkring 15 cm i stiv tilstand – og det er vel at mærke gennemsnittet, hvilket betyder, at der selvfølgelig også er drenge/mænd, der har en lidt længere eller kortere penis.

Når penis er slap, er der ofte større forskel på penisser. Måske har du allerede lagt mærke til forskellige størrelser, når du fx er i svømmehallen. De fleste penisser er dog nærmest lige lange, når de er stive, og man taler derfor om, at længdeforskellen er langt mindre i stiv tilstand, hvilket er vigtigt at huske på.

Jeg kan forstå, at du har en sød kæreste, og hvor er det dejligt at høre! I dit brev fortæller du, at hun er ”meget moden, hvad angår sex”, hvilket jo både kan være en god ting, men måske også lidt skræmmende, hvis du ikke selv føler dig lige så moden?! Har I mon talt om sex sammen eller er det bare noget, som du tror, hun er? Under alle omstændigheder skal du huske på, at hun har valgt at være kæreste med dig, fordi det er dig, hun kan lide - og erfarne rent seksuelt kan man blive med tiden. Det vigtigste er at finde en sød kæreste, der respekterer én for den, man er. Så kan man lære hinanden at kende, stille og roligt. Det er rarest for begge, at man har det godt sammen.

I forhold til længden på din penis, så skal du bestemt ikke være nervøs for den. Faktisk skal penis ikke ret langt op for at kunne tilfredsstille pigen seksuelt, men det er klart, at man ikke er ”mester” første gang, man har sex. Som så meget andet, skal man øve sig – og man skal stille og roligt lære sin partner at kende, før sex bliver rigtig godt. Derfor tænker jeg på, om det måske kunne være en god ide, hvis du måske prøvede at tale med din kæreste om sex, hvis I ikke allerede har gjort det?! Måske kan I, når I begge to er klar, stille og roligt forsøge jer frem? Men husk på, at det er helt i orden, hvis du har brug for lidt mere tid. Hvis din kæreste er den rette, vil hun helst sikkert også respektere det!

Jeg håber, du kunne bruge mit svar? Ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Hvis du er nysgerrig, eller har brug for flere svar, kan du også tjekke sexliniens brevkasse ud på http://www.sexlinien.dk.  - det er en rådgivning ligesom vores, men de skriver mere om sex, prævention, den første gang og mange andre ting.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?