Brev
Sen Pubertet
Hej børne tlf.
Jeg er en dreng på 15 år, og jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kommer i puberteten når alle mine venner er.
Jeg har hår omkring min penis men den vokser bare ikke, og har heller ikke fået hår under armene endnu.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige dreng
Respekt herfra! Du stiller dig frem, og spørger om noget, det godt kan føles svært. Det kræver vildt meget mod! Sejt.
Efter mange samtaler med andre drenge og piger på din alder, så ved jeg, at der er mange, der har tanker, som minder om dine. Det er helt normalt, at være i tvivl og usikker. Det er et tegn på, at man er opmærksom på sin egen krop og andres. Vi mennesker sammenligner os konstant med hinanden.
Som du måske har set med andre drenge, så er de nok heller ikke lige langt udviklet? Det er sådan med vores kroppe, at de er vidt forskellige. Alle ser forskellige ud, og kroppe reagerer forskelligt.
Det samme gælder, når vi udvikler os. Nogle drenge får allerede hår på penis, når de er 11-12 år. Andre først når de er 16-17 år. Nogle får næsten ingen hår på kroppen, og andre får meget. Det er ikke til at sige, hvordan ens krop kommer til at se ud. Ikke før den er færdig udviklet. Man siger at mænd er færdig udviklet, når de er omkring 21 år.
Det er en god idé, at dele nogle af dine tanker, måske med din far? Han har også været det igennem som du har. Og ofte kan ens udvikling godt ligne ens forældres. Så måske kan du høre ham om, hvornår han fik hår under armene osv. Det kan også være, at du kan tale med en ven, som du stoler på. En fætter, onkel eller storebror?
Jeg ved godt, at jeg ikke løser dit problem. Og jeg forstår godt, at det kan være svært og at man kan blive utålmodig. Men jeg håber, at svaret her gav lidt klarhed over, hvordan din krop udvikler sig.
Hvis du er mere nysgerrig så kan du kigge på http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/drenges-pubertet.aspx
Kærligste Tanker
BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.