Brev
Sen pubertet
Hej bb.
Jeg er en en dreng der lige er fyldt 14 år.
Jeg går og er lidt sur og ked af at jeg stadig ikke på nogen måde har ramt pubertet.
Jeg står som den ældste i klasse. Og den laveste. Jeg har min bedste ven som er den der er længst fremme på hele årgangen.
Folk er begyndt at drille mig med det, og jeg har helt mistet lysten til at gå i bad efter idræt.
Jeg har talt med min mor om, og hun havde det samme problem som mig da hun var 14.
Og hun siger at jeg bare skal lade det vente. Men det sker aldrig. Og når det endelig kommer går der måske 2 år før jeg er færdigudviklet.
Og jeg bliver mere og mere ked af det jo ældre jeg bliver 🙁
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Jeg kan godt høre, at det går dig meget på at du ikke er kommet i puberteten endnu - og jeg kan godt forstå, at det ikke er sjovt at føle, at man ser anderledes ud, end de andre drenge i din klasse og jeg ved, at det er noget som mange andre drenge på din alder også bekymrer sig om.
Som du selv allerede har bemærket så er det meget forskelligt, hvornår præcist den ene og den andens pubertet begynder og det er altid rigtig svært at være den første og den sidste som går i puberteten, fordi man på den måde skiller sig lidt ud i en periode.
Puberteten begynder for drenge omkring 13-års alderen og vare til man er cirka 20 år. Du er lige fyldt 14 år, så det er nok rigtig, at puberteten kommer lidt sent - men, den er nok på vej.  Det lyder jo til, at din mor også var sen i puberteten. Måske kan du også finde ud af, hvor gammel din far var da han gik i puberteten og kigge på, hvordan han ser ud nu? Det kan give en fornemmelse for, hvordan det bliver når puberteten går igang.Uanset om man er sen eller tidlligt i puberteten, så sker der rigtigt meget når puberteten kommer i gang, og du får vækstspurter, hår og kønsudvikling, også selvom det ikke virker sådan lige nu.Hvis du vil læse lidt om drenges pubertet kan du læse mere på sexliniens rådgivning: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/drenges-pubertet.aspx
Det kan være rigtig hårdt at gå alene og have det dårligt med sig selv, og derfor syntes jeg også, at det er rigtig godt, at du allerede har snakket med din mor om det, for det er nemlig også mit vigtigste råd til dig, nemlig at blive ved med at fortælle din mor om hvordan du har det. Det kan hjælpe at tale om det  også selvom det ikke ændrer på problemet, men det kan måske hjælpe på, hvordan du tænker over det, så du får det bedre med dig selv. Det kan også være en idé at lægge mærke til om du får den søvn, mad og motion du har brug for -- så kroppen også får hjælp til at udvikle sig under hvile og mad den kan vokse af og motion den bliver styrket af
Lige præcis det med pubertet skaber en masse usikkerheder i alt det nye der sker og ikke sker, og drillerier som bare ikke hjælper på noget som helst. Ofte er det badet efter idræt som er sværest, for her bliver det jo tydeligt for alle, hvem der har hår og hvor meget man er vokset forskellige steder. Derfor kan det måske hjælpe lidt at slippe for at bade efter idræt, men det vil nok hjælpe mere, at der kommer gang i nogle snakke i klassen. Måske kan du og din mor kontakte jeres klasselærer og din idrætslærer så de ved, hvad der foregår til idræt og i klassen i det hele taget. Idrætslæreren kan holde lidt øje med jer i omklædningsrummet, så der bliver sat en stopper for drillerierne,  for det skal bestemt ikke være sådan, at du ikke kan gå i bad efter gymnastik. Din klasselærer kan også tage og snakke med jer om pubertet og udvikling, eller måske er det sundhedsplejersken der står for det på din skole. Din klasselærer bør i hvert fald tale om drillerier, mobning og den periode I er i jeres liv -  med jer alle i klassen eller med drenge og piger for sig fx diskutere, hvordan man skal behandle hinanden pænt og have det rart i klassen. På den måde kan det være, de andre bliver opmærksomme på at de faktisk gør dig rigtig ked af det og i stedet snakke med hinanden.
I kan måske også bede om, at jeres klasse får noget seksualundervisning, som også har fokus på pubertet og de forskellige følelser unge mennesker kan have i forbindelse med, at kroppens udvikler sig det kan være sundhedsplejersken eller  www.sexogsamfund.dk.
Til sidst synes jeg, at du og din mor og/el. far skal kontakte jeres læge, hvis du bliver ved med ikke at gå i puberteten, bare for at få tjekket, at alt det er som det skal være og at puberteten formentlig venter lige om hjørnet.
Hvis du har brug for at snakke mere er også velkommen på Børnetelefonen 116 111 eller logge på chatten.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.