Brev
Samme barberblad
Jeg skulle fjerne mit skæg så tog en tilfældig skraber der lignede noget der var brugt før i tiden, til skæg og er nu bange for om den er brugt til kønsdelene da der lå mange ved siden af hindanen??
Nogen siger det farligt og man kan få sygdomme osv????
Hjælp????
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej og tak for dit brev.
Som regel, er det en god idé, at bruge en skraber som man kun selv bruger - og ikke bruge andres.
Du har brugt en ukendt skraber én gang og jeg tænker ikke, at du skal være bekymret for, om du fået en sygdom. Det er godt at du er opmærksom og ikke gør det igen. Men det er ingen grund til at være bekymret.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål og er blevet beroliget lidt.
VH børnetelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.