Samleje og udnyttet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Jeg kan godt forstå, du tænker meget over, hvordan drengen har været, og at du har lyst til at “gøre noget”.

Selvom du faktisk ikke rigtig har følelser for ham, kan det alligevel være enormt ubehageligt, at han skriver sådan nogle ting til dig – især efter I har været sammen.

Når man har været sammen med én, kan man godt føle sig meget sårbar, fordi den anden person har fået lov til at komme tæt på én – og så er det rigtig ubehageligt, at personen vender én ryggen på den måde.

Det er også vigtigt for mig at sige, at dét, han har gjort, slet ikke er i orden. Du har ikke gjort noget forkert, og det er ikke din skyld, at han har været sådan. Det er heller ikke forkert af dig, at du var sammen med ham. Heller ikke selvom du ikke havde følelser for ham.

Jeg kan godt forstå, du har overvejet at snakke med hans far om det. Måske tænker du, at hans far så vil fortælle drengen, hvordan man bør opføre sig, og at den måde, han har været på, ikke er OK?

Men jeg, at det i første omgang er rigtig vigtigt, at nogen støtter dig. En, som er tæt på dig? Så du kan talt med nogen om det, der er sket.

Måske føler du, at du er kommet ovenpå, og at du egentlig bare gerne vil have drengen til at forstå, at den måde, han har været på, ikke er i orden? Men det kan alligevel være ret vigtigt, at man får talt med nogen, så man ikke går alene med alle de tanker og følelser, man kan have efter sådan en oplevelse. Måske dukker tanker om oplevelsen nogle gange op – og måske fylder det meget i dig?

Selvom det kan virke som en svær samtale, kan det alligevel være, at det ville være rigtig rart at kunne snakke med en af dine forældre om det? Det kan også være, du har brug for at snakke med en veninde om det først? Eller med os på BørneTelefonen? Du kan både skrive en SMS eller ringe til os på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Hvis man skal fortælle sine forældre noget, man synes er svært at snakke om, kan det nogle gange være en stor hjælp at have talt tingene igennem et par gange.

Når du f.eks. har snakket med os eller dine forældre, kan du måske bagefter tale med nogen om, hvordan I kan snakke med drengens forældre. Og så kan du få en voksens hjælp, så du ikke skal tage den samtale alene. Hvis det ville være bedre for dig?

Du har al ret til at føle, at den måde, drengen har behandlet dig på, slet ikke har været i orden. Det har den nemlig ikke.

Derfor er det godt, du har skrevet herind. Næste skridt kunne være at tale med dine forældre, en veninde eller os, så du kan få talt det hele igennem – og måske også få hjælp til at tale med drengens far.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.