Brev
Røde knopper
HEJ
Jeg er pige på 14, som en hver Anden pige har hår neden under.
Første gang jeg fjernede hårene var der røde pletter over det hele på min tissekone 🙁
Hvad er det og hvordan stopper jeg det 🙁
hilsen fortvivlet pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, du føler dig lidt fortvivlet over de røde knopper, og jeg håber, mit svar hjælper dig.
Huden omkring underlivet kan være meget følsom, og der skal ikke altid så meget til, før huden slår lidt ud, f.eks. med røde knopper. Det betyder, at huden er blevet irriteret. Det kan huden meget let blive, når man barberer sig.
Nogle gange kan huden også klø lidt, når håret vokser ud igen – og hvis man klør tilbage, kan man også få røde knopper af det.
Derfor tænker jeg, at dine røde knopper højst sandsynligt enten skyldes barberingen og/eller kløe, når hårene vokser ud igen.
Jeg ved ikke, hvordan du har barberet dig, men hvis man f.eks. bruger en skraber, er det en rigtig god idé også at bruge barberskum. Barberskummet beskytter nemlig huden.
Det kan også være en rigtig god idé at smøre lidt fugtighedscreme uden parfume på huden, der hvor man har barberet sig, så den ikke tørrer ud. Det kan også hjælpe at smøre lidt fugtighedscreme på huden, hvis den begynder at klø.
Der findes også andre måder at fjerne hår på, f.eks. voks eller elektriske ladyshavere. Det kan dog godt være svært at styre hårfjerning med voks, så jeg tror, at det er smartest enten at starte med en elektrisk barbermaskine eller en skraber. Så kan du måske prøve dig lidt frem med barberskum og fugtighedscreme.
Hvis du har andre spørgsmål eller gerne vil tale om noget andet, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsener
BørneTelefonen