Brev
Puperteten
Hej bb
jeg er en pige på 11 år
Her kommer spørgsmål om hvad jeg skal gøre!
Og tak på forhånd hvis i gider/kan svare
1. Er det normalt at begynde i puperteten som 10 årig??
2. Jeg har fået udflåd og har haft det i 4 måneder får jeg så snart mens (altså ikke jeg gerne vil havde det)
3. Hvordan snakker kan man spørge sin mor om forskellige ting om puperteten
4. Jeg lugter under armene og vil gerne havde en deo men ved ikke hvordan jeg skal spørge?
5. Jeg syndes selv at det er underligt at jeg allerede har okay store bryster?!
6 jeg hader puperteten og vil gerne tilbage til ikke puperteten
Knuzz Anonym
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Tak for dit rigtigt fine brev til brevkassen,  du har delt brevet godt op i punkter. Jeg håber, at komme rundt omkring alle dine spørgsmål.
1: Når man begynder at komme i puberteten, sker det gradvis over et langt stykke tid. Puberteten er blandt andet den tid, hvor kroppen vokser og begynder at forandre sig. Kroppen ændrer sig på mange måder, for pigerne begynder brysterne at udvikles, og på et tidspunkt kommer menstruationen også. Ændringerne sker langsomt og kan også foregå i perioder. Så det er ikke sådan, at du pludselig fra den ene dag til den anden er i puberteten. 10 års alderen er tidligt, men det er ikke unormalt på nogen måde. De første ting du måske opdager kan være, at dine bryster føles ømme eller hævede, også udflåd er et af tegnene. Disse tegn kan vare i noget tid og så stoppe i en periode. Det er helt normalt.
2: Udflåd er et tegn på, at din krop forandre sig, der er ingen fast regel for, hvor længe du har udflåd før din menstruation kommer. Nogle oplever, at de får lidt brunligt udflåd der minder lidt  om blødning, der så igen kan forsvinde igen. Der er ingen faste regler. Hvornår du får din menstruation, er der desværre ikke noget fast svar på. Mange gange er det sådan, at pigerne ca. får deres menstruation i samme alder som deres mødre.
3: Det er en rigtigt god idé, du vil tale med din mor om disse spørgsmål. Måske venter din mor på, at du spørger hende. Sommetider er forældre lidt usikre på, om det er ok, at de snakker om puberteten. Det kan, specielt i starten, godt føles lidt svært at tale om. Måske føles det privat, pinligt eller du kan opleve andre følelser i samme retning. Kan det hjælpe dig at tænke på, at det alt sammen er normale spørgsmål som stort set alle piger kommer til at stå med? Din mor har engang oplevet samme spørgsmål og har også skulle finde en måde at få svar på.
Hvis du tænker det er svært at få taget hul på sådan en snak med din mor, at det så en ide for dig direkte at fortælle hende det.
Kan du eksempelvis sige noget i retning af
”det er svært for mig at skulle spørge om….”
”mor, der er noget vigtigt og privat jeg gerne vil tale med dig om…”
”jeg har nogle svære spørgsmål, og jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til dig, men jeg har brug for din hjælp…”
Måske har du selv en anden måde, der passer bedre til din måde at sige tingene på?
Du kan også vælge, at vise din mor det brev du har skrevet herind til, så ved hun hvad det er for ting du går og tumler med. Det kan også være, at du skriver et nyt brev til din mor, hvor du spørger om det du har brug for hendes svar på?
4: Det er godt, du selv er opmærksom på, at din kropslugt ændrer sig. Derfor er det også en god idé, med en mild hudvenlig deodorant. Måske en roll-on, hvor det er let at styre, hvor meget du bruger. Hvis du er med din mor ude på indkøb af og til, er det så en idé at se på deodoranterne i butikken? Måske kan du spørge din mor, hvilken deodorant hun startede med at bruge, eller hvilken en hun tror, er bedst til dig?
5: Jeg kan godt forstå dig, når du tænker, det er underligt med bryster og sådan noget. Det er som jeg skrev før, også meget forskelligt, hvor meget dine bryster vokser. Måske vil du opleve, der kommer en pause. Måske vokser de stille og roligt og med tiden bliver de en mere naturlig del af din krop. Jeg ved godt, at det ikke hjælper dig lige nu. Men heldigvis tager det tid, så man kan nå at vænne sig til det at kroppen ændrer sig. Hvordan mon dine veninder oplever deres kroppe forandrer sig, kan I måske tale sammen om sådan noget? Måske er det tid til, at sundhedsplejersken kommer ned i klassen og snakker om krop og udvikling, efter sommerferien. Måske har du mod på at spørge din lærer om det eller skrive det på intra?
6: Puberteten er også en underlig alder, men selvom din krop ændrer sig og du måske også føler, du ændrer dig,  så er du barn i rigtig mange år endnu. Hvis du har en storesøster, kan du måske tale med hende om, hvordan du har det. Rigtigt mange ting er mødre ofte gode til at give råd om, men det kan også være hyggeligt at tale med en ældre pige om sådan noget. Hvis ikke du har nogle ældre søskende, har du så måske en kusine eller måske kan du selv komme på en helt anden person?
Du er selvfølgelig også altid meget velkommen til, at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver derinde om, hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen