Brev
Puberteten!
Hej BB.
Jeg har en masse spørgsmål.
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg får vær dag udflåd i mine trusser og jeg har haft det i ca. Et år nu.
En det normalt?
Mit andet spørgsmål er:
jeg har ikke fået menustration endnu. Og jeg synes det er pinligt at snakke med min mor om det, hun skal jo med ud og købe bind og alt det der.
Og hun skal jo også vide det alligevel.
Så spørgsmålet er
hvordan jeg kan snakke med hende uden at det bliver for pinligt?
Det næste spørgsmål er:
behøver jeg at sige til min mor at jeg er ved at få hår dernede?
Det sidste spøgrsmål er,
jeg vil gerne snart have min første bh men det er også svært at sige uden det er for pinligt.
Hvad skal jeg sige?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Åh, det kan føles så pinligt at skulle tale med ens mor om menstruation og det med hår, bryster og de ting, der dukker op med puberteten. Tak for dit brev. Der kan være så mange tanker som, hvad vil hun mon sige og hvordan skal man egentlig selv få det sagt? Gad vide, om du har haft sådanne tanker? Det er sejt, at du skriver herind om det, specielt når du skriver, at du synes det er pinligt at tale om. Så det er modigt at du både skriver herind og at du vil tale med din mor om det – og det er fornuftigt, så sejt gået.
Det her brev vil handle om, hvordan du kan få talt med din mor. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe med, at du finder den måde som er bedst at tale med din mor på.
Først og fremmest er det sådan, at puberteten begynder omkring 10-12 års alderen. Kroppen går i gang med at lave kønshormoner, som gør, at man som pige udvikler sig fra barn til ung. Piger begynder at få udflåd, får hår, sveder og brysterne bliver ømme.  Det er forskelligt, hvornår og hvor meget udflåd piger har. Men det er en helt naturlig del af kroppens udvikling.
Du spørger om, hvordan du kan tale med din mor om at få BH og når du får menstruation uden, at det bliver for pinligt. Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, hvordan din mor vil reagere og om det bliver pinligt at tale om. Men din mor har selv været en pige som du, og har været i samme situation. Det kan derfor være, at hun tænker helt anderledes om det, end du gør - så det faktisk ikke bliver så pinligt endda. Hvad tænker du om det? Måske har hun bare ikke lagt mærke til, at du er i begyndelsen af puberteten og har brug for, at hun snakker lidt med dig om det med menstruation, udflåd og bh'er. Derfor er det godt, at du minder hende om det.
En måde du kan tale med din mor er, for eksempel at sige det en dag, hvor det bare er jer to. Så kan du sige, at du har tænkt over, at du gerne vil have en BH, og så kan du se, hvad hun siger. På den måde vil I have god tid til at tale om det, du har på hjerte uden at blive forstyrret. Vil det mon være en mulighed? Hvis du ikke synes det lige er den måde, du kan få det sagt, kan du også sige det hurtigt en dag, hvor I lige ses. Det kunne for eksempel være: ”Mor, jeg vil gerne begynde at gå med BH” eller ”Jeg ønsker mig en BH" eller "Jeg synes, at det ville være rart at begynde at gå med BH”. Så får du sagt det, og din mor kan svare, hvad hun synes. Ellers kan du skrive det til hende, måske i en sms.
Hvilken måde vil mon være bedst for dig?
Måske kan du skrive til din mor, at du har brug for, at hun snakker med dig om det med udflåd, menstruation, bind, hår, BH'er og andre ting. På den måde fortæller du din mor, at du har brug for, at hun snakker med dig. Så ved hun, at det er ok at snakke med dig om det, også selvom det kan føles pinligt.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller chatte med os, hvis du har brug for at tale mere om det. Nummeret er 116 111 og du kan logge ind på chatten her:
http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
. Du er anonym både når du ringer, sms'er og chatter.
Jeg håber, at brevet har hjulpet dig i forhold til, hvordan du kan tale med din mor. Du kan måske også tale med dine venner om, hvordan de har talt med deres mor. Det kan være, at de har nogle gode råd til, hvad du kan sige eller gøre. Hvem ville være god at tale med?
Mange hilsner fra BørneTelefonen.