Brev
puberteten
hej.
jeg er en pige på 10,
jeg er 160 cm høj og vejer 41 kilo.
alle jeg ikke kender siger at jeg ligner en på 12 og jeg er ked af at jeg ikke er lige så høj som andre fra min klasse.
jeg har nogle forskelige spørgsmål, håber du vil svare.
1. jeg har ikke så mange venner alle de venner der betyder nået for mig har andre venner så jeg er bare en på listen.
har du nogle råd til hvordan man får gode venner?
2. jeg er tidelig i puberteten og nogle gange har jeg bare lyst til at have kæreste og sex.
er det normalt?
3. jeg ornanere tit
er det for tideligt?
4. idag gjorde mit slim/udstød ondt og sviede.
hvad skal jeg gøre?
5 jeg ved ikke om jeg skal bruge bind eller tampon når jeg får mens.(jeg er ikke bange for at bruge tampon da jeg bruger kontakt linser)
hvad syntes du?
håber du vil svare da jeg har brug for nogle gode råd.
Hilsen A
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A på 10 år
Tak for dit brev. Det er godt, du skriver for at få nogle råd i forhold til de ting, du går og tænker på i øjeblikket. Jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være på samme højde, som de andre i din klasse. Det er aldrig rart at føle, at man skiller sig ud – slet ikke når andre kommenterer det. Hvis du kigger rundt på de andre i din klasse, skiller de sig sikkert også ud på en eller anden måde. En har måske briller, en har krøller eller rødt hår, en har brune øjne og der er sikkert også en, som er den laveste. Vi skiller os alle ud på en eller anden måde. Man kan også sige, at vi har hvert vores særlige kendetegn eller særpræg. Du er særlig pga. din højde. Vi har en tendens til kun at lægge mærke til vores egne særpræg, og ikke de andres. Derfor kommer vi måske til at føle, at vi skiller os ud fra mængden, og er den eneste, som har noget særligt. Alle mennesker er forskellige, og hvor ville det dog også være kedeligt, hvis vi alle var ens. Der er sikkert også noget ved dit udseende, som du er særligt glad for? Hvis du prøver at skrive de ting ned, som du er glad for ved dit udseende, kan du måske komme til at fokusere mere på dem, end på det du gerne ville lave om. Hvordan synes du, at det lyder?
Nu til dine spørgsmål:
1.        Du skriver, at du har venner, men at du føler dig som en på listen, da dine venner også har andre venner. Jeg tror, at det altid vil være sådan, at man er nødt til at dele sine venner med andre. Det er svært at have en ven helt for sig selv. Man kan fx også vende det om at sige, at du jo også har flere venner, så dine venner er også nødt til at dele dig med andre. Måske ville man også blive træt af hinanden, hvis man altid kun skulle være sammen med den samme ven. Det gode ved at have flere venner er, at man næsten altid har en at være sammen med. Hvis man kun havde en ven, og denne tog på ferie i 14 dage, så ville man være helt alene i den tid… På den måde tænker jeg, at det er godt for alle, at have flere venner, også selv om det nogle gange kan føles som om, at man bare er en på listen. Måske kan du i stedet tænke, at dine venner har valgt, at sætte dig på deres ’venneliste’ fordi de godt kan lide at være sammen med dig, og synes at du er en god ven.
Du spørger om, hvordan man får gode venner. Det tror jeg man gør ved selv at være en god ven. Måske kan du skrive en liste over de ting, som du forstår ved en god ven. Fx at de skal være søde, hjælpsomme, dele ting osv. Når du har skrevet tingene ned, kan du prøve selv at være sådan over for andre. Sådan tænker jeg, at man får gode venner. Hvad tænker du om det?
2.        Ja, det er helt normalt, at man også i din alder begynder at tænke på kærester og sex, og at være nysgerrig på, hvad det egentlig er for noget. Jeg synes det er helt fint, at man i din alder har en kæreste, men jeg synes det er for tidligt at have sex med hinanden. Men derfor kan man sagtens være nysgerrig på det, og måske læse lidt om det på www.sexlinien.dk , eller tale med sine venner om det. De tænker måske også på det. På et tidspunkt skal I også have seksualundervisning i skolen.
3.        Nej, det er ikke for tidligt at onanere. Det er også helt normalt, at man begynder at interessere sig for det i din alder. Andre er ældre inden de begynder på det. Det er meget forskelligt, men helt normalt.
4.        Når man onanerer, kan man nogen gange få en lille rift på kønsdelene, som kan gøre ondt og svie. Det er måske det, der er sket for dig. Jeg synes, du skal vente en uges tid, og se om det går væk, og ellers tale med din mor om at få en tid hos lægen, så du kan få det undersøgt. Men det er altså helt normalt at det kan svie og gøre det lidt ondt, og plejer at forsvinde af sig selv. Det er dog vigtigt, at du sørger for, at have nogenlunde rene fingre og hænder når du onanerer, så du ikke får for meget skidt op i dig. Det kan nemlig også komme til at gøre ondt og svie.
5.        I forhold til dit spørgsmål om du skal bruge bind eller tampon tænker jeg, at du skal prøve dig frem, når du får din menstruation. Det er meget forskelligt hvad man bedst kan lide at bruge. Det kan også komme an på, hvor meget man bløder. Når du lige får menstruation, vil dine blødninger måske ikke være så kraftige, så der kan det være en fordel at bruge bind, da det kan være lidt ubehageligt at trække en tampon ud, som næsten er tør (uden blod på). Det kan måske også være meget rart for dig at se, hvor meget blod der egentlig kommer, og det er lettere at se på et bind end på en tampon, som jo skal hives ud før man kan se blodet. Med et bind kan du også lettere se, hvor ofte det er nødvendigt at skifte det. Du kan evt. snakke med din mor om, hvad hun bruger, og hvad hun vil anebefale. bruge.
Jeg håber, at du kan bruge mine svar.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen