Brev
Pubertet
Jeg er en pige på 11 der er i begyndende pubertet
har haft hår dernede siden jeg var 10 det syntes jeg er lidt tidlig da jeg hører normaler er 11
det kan jeg blive rigtig ked af i hverdagen bare. At jeg er i puberteten . Jeg får bare sådan en kvalmefølese
håber i vil hjælpe mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Du har ret i, at du er kommet tidligt i puberteten, men det er stadig helt normalt, for puberteten kan begynde fra man er 9-10 år og op til 15-16 år.
Det er altid svært at være den første af pigerne, der kommer i puberteten, og det er også altid svært at være den sidste. Om nogle år vil du opleve, at de piger i klassen, der ikke er kommet i puberteten endnu, vil synes, at det er svært, og så er det måske deres tur til at føle sig anderledes. Puberteten er en tid med mange følelser, der sker mange forandringer og det er alt sammen helt normalt.
Men tilbage til dig.
Du skriver, at du får kvalme over dig selv og bliver ked af det. Det lyder ikke spor rart, så det er rigtig godt, at du har skrevet brev om det til os. Det bliver nemlig ekstra svært, hvis man går med sine tanker og sin tristhed helt for sig selv. Måske kan du mærke, at det allerede hjalp lidt at få skrevet brevet?
Jeg tænker på, om du har nogle særlige forestillinger om, hvordan det er at være i puberteten som pige? Måske har du hørt om nogle, der har haft det svært? Og måske tænker du, at sådan kan det også blive for dig?
Det kan også være, at det simpelthen er din fornemmelse af at være anderledes end de andre, der gør dig ked af det og giver dig kvalme.
Nu hvor du har skrevet brevet, vil jeg foreslå, at dit næste skridt bliver at få snakket med nogen om, hvordan du har det. Det kan nemlig hjælpe rigtig meget både på kvalmen og din følelse af at være ked af det. Det er altid godt at dele den slags med andre, og måske vil du opleve, at din tristhed forsvinder ved at få fortalt om den.
Mon du kunne snakke med din mor? Eller en storesøster? Eller din bedstemor? Eller din klasselærer eller sundhedsplejersken? Du har jo dit brev, du kan starte med at vise, og så er der med det samme noget at snakke om.
Hvis ikke du synes, du kan snakke med nogen, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og hvis du har lyst, kan du fortælle en rådgiver lidt mere om dine tanker om dig selv og din pubertet.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen