PUBERTET!

Hej, BT/Børnetelefon.

Jeg er en dreng på 12, og er i puberteten..

Jeg har super svært ved puberteten, og er blevet ramt ret “hårdt”, synes jeg selv. Får super meget hår overalt (Underliv, Under arme, Ben, Arme osv..) Og har fået afvide jeg har ret mange hår af venner. (De synlige steder) og synes ikke det er så rart. Men ved ikke hvordan jeg barberer og skaffer en skraber osv… Og det man nu gør. Tør ikke rigtig spørge forældre ):

Udover det, har jeg fået VIRKELIG! Mange bumser i ansigtet, og folk fra min klasse tror jeg har akne. Og har jeg måske også ifølge forældre, og vi har prøvet med forskellige creme, men kan ikke finde noget der virker ordenligt. Og vil virkelig gerne af med det.. Har i noget godt til det?..

Bare rolig, mine venner ved det er et problem og støtter mig også, så ingen mobning på den front! 🙂

Men ja det var stortset alt… Håber virkelig jeg kan få hjælp! Da dette fylder meget af min hverdag, og har tit slet ikke lyst til at komme i skole på grund af alt dette.. Har haft det sværer med tøjstil osv.. Men det har jeg fået ordnet. :p

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng 12 år

Dejligt for dig med gode venner der støtter dig, når du oplever at det kan være svært. Jeg tænker, at det kan have en stor betydning og at det kan være med til, at det er en lille bitte smule lettere at være i puberteten?

For jeg forstår godt at det føles hårdt, når du kæmper så meget med hårvækst og bumser. Der sker jo ting med din krop som du slet ikke kan styre!  Jeg ved fra mange både drenge og piger, at det føles rigtig svært. Især kan det være svært hvis man er en af de første i en gruppe / klasse der kommer i puberteten. For man kan ikke spørge andre om, hvad de følte eller gjorde ved hår, bumser og andre ting. Måske er det noget du kan genkende?

Men samtidig, kan det også føles svært at være en af de sidste, der kommer i puberteten… Vi får breve, fra børn, der skriver om, at det er let at føle sig udenfor og ikke som en del af de andre, som allerede er midt i puberteten.

Så måske er det letteste, hvis man hverken er først eller sidst? Men det er desværre ikke noget man som menneske selv kan bestemme!

Hvordan mon det var for din far?  Mon du har spurgt ham hvornår og hvordan det var for ham? Måske tænker han ikke selv over det, men kan komme i tanke om det hvis du spørger ham. Man ved, at der tit er en sammenhæng, at det kan være arveligt i forhold til alder hvornår puberteten starter.

Det kan måske føles rart for dig at høre hans fortælling? Måske det så også er lettere at spørge ham hvad han gjorde, og han så forstår at du har spørgsmål til hvad du skal gøre? Det lyder nemlig til, at dine forældre allerede forstår at du er ked af din pubertet og dine bumser. De vil gerne hjælpe dig og de har også forsøgt.

Men måske ved de ikke HVOR meget det fylder for dig? Jeg vil foreslå dig at sige det til dem. Altså at du virkelig synes at det er svært. Mon det er muligt for dig? Hvis det er svært at sige , så er det også muligt at du skriver det til dem i første omgang?

Det kunne også være en mulighed at I fik en tid hos jeres læge i forhold til bumserne. For der findes forskellige behandlinger og cremer på recept. Men det er en læge der kan vurdere om der er behov for medicin og anden behandling. Måske det var en mulighed?

I forhold til dine spørgsmål om at fjerne hår med mere, så er det svært at svare dig. Vi har dog på vores hjemmeside samlet en del viden og flere videoer  med spøgrsmål om hele puberteten. Måske du kan finde nogle svar her: Hvad sker der i puberteten? Hvad er pubertet?

Men der er også mange der skriver til os om emnet – så det kan også være at du kan finde svar i nogle af brevene. Du kan skrive: “pubertet” i søgefeltet , så kommer der breve frem med emnet.

Jeg håber, at mit svar er med til, at du kommer til at i den kommende tid vil føle det lidt lettere i hverdagen. Men prøv også at sige til dig selv, at det på et tidspunkt kan være en fordel for dig, at du tidligt har taget hul på puberteten. Måske kan det være med til at du kan hjælpe andre senere – så det kan føles lidt lettere.

Men skriv eller kontakt os, også meget  gerne på 116111 hvis du har brug for flere råd.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.