pubertet

jeg er tidligt i pubertet

jeg har menstrdiner som den første i klassen og jeg føler at jeg er forkert og sær,

det er svært at tale med mine forældre om det især fordi at jeg har en del venner på skolen og jeg er bange for at mine forældre vil sende mig på en anden skole vis jeg siger det,

men det hjælper heller ikke at mig og min bedste vinende i klassen har skændes en del på det sidste,

mine andre venner er drenge og dem kan jeg jo heller ikke tale med om det,

min alder bedste vinende går på en anden skole og vi ser ikke hinanden så meget som før på grund af den nye folkeskole reform og fritden er der ikke så meget mere,

HVAD SKAL JEG GØRE??

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det er svært at føle, at du er kommet i puberteten tidligere end de andre i klassen.

I puberteten sker der mange ting, og både ens krop og hjerne udvikler sig meget. Det kan til tider føles rigtig svært at følge med, og mange oplever, at føle sig forkerte eller sære, hvis deres udvikling sker tidligere eller senere end de andres. Det er helt normalt, at have det sådan. Men der er intet galt eller forkert, selv om du måske udvikler dig tidligere end de andre, og fx har fået menstruation som den første. Jeg kan godt forstå, det er svært at være den første, da det kan være svært at snakke med de andre om det – og jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at snakke med drengene om det. De har sikkert også svært ved at sætte sig ind i det.

Når man har menstruation, eller lige før perioden starter, kan man godt blive mere sårbar end man ellers er. Man kan fx blive ked af det eller vred over ting, man ellers ikke ville blive. Har du mon oplevet det? Det skyldes hormoner i kroppen, og er helt normalt. Der ud over farer hormonerne i kroppen bare mere rundt i de år(ca. indtil man er 19 år), hvor man er i puberteten. Det er fordi man udvikler sig fra barn til voksen. Det kan betyde, at man generelt er mere sårbar, og fx hurtigere bliver uvenner med andre. Dine venner og veninder begynder også at komme i puberteten, selv om du måske er lidt længere fremme end dem, og de er derfor også mere sårbare. Det kan betyde, at man hurtigere bliver uvenner end ellers. Heldigvis bliver man for det meste også hurtigt gode venner igen, da det man blev uvenner over, måske i virkeligheden ikke var så alvorligt. Man blev bare begge to mere vrede og kede af det, fordi man er i puberteten.

Da du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om din tidlige pubertet, tænker jeg, om der er en anden voksen, du kunne have lyst til at snakke med? Det kunne fx være din lærer eller sundhedsplejersken på skolen? Sundhedsplejersken ved en masse om kroppens udvikling, og de ting, der sker, når man er i puberteten, så jeg tænker, at det måske kunne være meget rart for dig, at snakke med hende om det. Hvad tænker du om det?

I forhold til, at du ikke længere har så meget tid til at se din bedste veninde, tænker jer, at I måske kan lave en aftale en dag i weekenden, hvor I kan være sammen i lang tid – måske kan I også sove sammen. Så har I god tid til at hygge jer og få snakket en hel masse, som I måske ikke har så meget tid til i hverdagen længere.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.