Brev
Pubertet
Hej
Jeg er en pige på 11 og jeg ved ikke hvordan man onanerer.
Jeg vil rigtig gerne onanerer men hvordan gør man det på en pude jeg ved godt med fingre men ikke med pude.
Det ville være dejligt hvis i kunne fortælle det.
Altså også når jeg tænker på sex og sådan noget kilder det i min tissekone og det føles dejligt er det orgasme eller hvad er det.
Jeg ville også spørge om hvad man kan snave med så det føles realistisk fordi jeg har en trang til det.
Altså der er også det med at jeg har lidt hår på tissekonen og er ved at udvikle bryster og jeg er bange for at vise mig til idræt.
Jeg har barberet mig på tissekonen 2 gange men efter kradser det hvordan kan man gøre sådan så det ikke kradser.
Jeg har en stor trang til onani jeg ved bare ikke hvordan.
Og i uge 6 hvad skal sygeplejersken så. Skal hun tjekke hvor udviklet man er.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige,
Når man er på vej ind i puberteten, så kan der godt være mange spørgsmål omkring, hvad der sker, så det er godt, at du skriver herind.
Onani er meget forskelligt fra person til person. Både i forhold til, hvordan man gør det og hvor ofte, man gør det. Mest af alt så handler det om at prøve sig frem og se, hvad man godt kan lide.
Når du skriver, at det kilder, når du tænker på sex, så lyder det ikke umidelbart som en orgasme. Det lyder nemlig mere som om, at du bliver seksuelt ophidset. En orgasme er sammentrækninger i musklerne omkring skeden og føles oftest mere tydeligt end en kilden.
I forhold til at snave så kan jeg desværre ikke komme med noget bud på, hvad du kunne gøre det med, som ville føles realistisk. Du nævner også, at du har barberet dig og synes, at det kradser. Det er ret almindeligt, men hvis du bruger en god skraber og bruger creme uden parfume, så kan det hjælpe på det. Ofte vil det dog alligevel klø lidt, når hårene vokser ud igen.
Jeg kan godt forstå, at det kan føles ubehageligt at vise sig til idræt, hvis man måske er lidt mere udviklet end de andre piger, men det er helt almindeligt tidspunkt at så småt komme i puberteten, når man er 11 år. Så de andre piger vil opleve det samme om lidt. Hvis der er nogen, der siger noget til dig, så skal du siger det til en lærer, så der kan blive sat en stopper for det.
I forhold til onani og kroppens udvikling så tænker jeg, at der kunne være interessant for dig at tjekke: http://privatsnak.dk/10-12/.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen