Psykisk bagud? Hjælp!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13½ år

Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig ubehageligt, at de andre omkring dig har så travlt med at fortælle om, hvad de har gang i, at det får dig til at blive usikker på om du er psykisk bagud.

Allerførst vil jeg godt sige til dig, at det er du ikke! Det er helt almindeligt, at man ikke onanerer eller tungekysser eller har sex, når man er 13 år! Jeg kan fortælle dig, at kun halvdelen af de unge haft sex, når de er 16 år, og jeg er ved, at der er mange på din alder der ikke har kysset en dreng, så jeg synes på ingen måde du er bagud på det punkt. Det er snarere dem, der er med til at trække gennemsnitsalderen ned...

(Og med hensyn til piercinger, så kræver det at forældrene giver tilladelse og er til stede under piercingen, hvis det drejer sig om børn og unge under 15 år. Så det lyder faktisk vildt i mine ører, at så mange af dem har fået lov til det!)

Måske hjælper det dig ikke så meget, for din virkelighed er jo, at de andre omkring dig adskiller sig fra dig, men alligevel kan det måske være meget rart at vide..?

Jeg tror, at der er mange, som har det lidt ligesom dig, så jeg er glad for, at du har skrevet ind til os, så forhåbentlig kan både du og nogle af dem finde noget brugbart i mit svar til dig.

Der sker rigtig meget med ens krop når man er mellem 12 og 15, og det er altså både udenpå og inden i. Det er meget forskelligt i hvilket tempo man udvikler sig, og så er det jo også meget forskelligt hvad man har lyst til.

Jeg tænker at ligesom du skal have lov til at være den du er og have lyst til ikke og lave de ting som du har lyst til, skal de andre også have lov til at være dem som de er, og gøre de ting som de har lyst til, så længe det selvfølgelig ikke går ud over nogen. Men det gør det jo netop, når de går og kommenterer på dig.)

Du slutter dit brev med at fortælle, at du har svært ved at koncentrerer sig i klassen. Det synes jeg lyder rigtig bekymrende og jeg tænker, det ville være godt, hvis du kunne få snakket med en af dine forældre eller lærere om det her. Har du mon mod på det..?

Har du tænkt over om det hænger sammen med, at du føler dig bagud i forhold de andre piger? Hvis du tænker at det er tilfældet, tænker jeg at I i jeres klasse måske kan have gavn af at få besøg af jeres sundhedsplejerske som kan snakke med jer om hvad det er for en slags udvikling I er ved at gennemgå. Måske du også bare selv kunne tage en snak med jeres sundhedsplejerske om at du selv føler at du er bagud i forhold til de andre piger, og så høre hvad hun har at sige om det?

Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen, eller måske prøve BørneTelefonen 116 111

De bedste hilsner
BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.