Brev
Problemer, problemer!
Kære BB.
Her for ca. 2-3 måneder siden fik jeg min første menstruation. Jeg synes at det er rigtig trælst fordi at jeg får mega ondt i maven! Jeg fortalte det til min veninde(som også har det) og hun sagde at jeg bare skulle tage et af min mor bind og fortælle hende det den aften. Det gjorde jeg så og min mor blev lidt underlig.. hun sagde at hun synes at det var kommet for tidligt :/
Jeg sagde at hun ikke skulle sige det til nogen! Og især ikke mi far! Men hvad gjorde hun så. Hun fortalte det til min far!!! Blev pissesur på hende! Det er da ikke i orden når at hun lovede ikke at fortælle det?  Mine bryster begyndte at vokse da jeg var ca. 8 år. I starten var det virkeligt trælst! Jeg var næsten den eneste i min klasse. Men nu er jeg faktisk begyndt at værdsætte det lidt.
Jeg ville spørge om det er normalt at begynde at få bryster som 8 årig?Der er også det at mine forældre ikke helt accepterer min tøjstil. Mit tøj er meget punk/scene kid agtig. Må man da ikke selv bestemme hvordan man er og ser ud? Jeg synes selv at jeg er meget moden af min alder men der er bare ingen der tager mig seriøst! Det er vildt irriterende! Hvad skal der til for at de gør det?
Kærlig Hilsen, Krebsen.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Krebsen.
Mange tak for dit brev, hvor du stiller flere spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare nedenfor.
For det første, så er det normalt, at nogen piger begynder at få bryster, når de er 8 år. Der er meget stor forskel på, hvornår piger begynder at få bryster, men det er ikke unormalt at begynde som 8 årig.
For de fleste går der et par år fra brysterne er begyndt at vokse til den første menstruation, men der kan også gå længere tid - det er også helt normalt. Faktisk får mange piger i Danmark deres første menstruation, når de er mellem 11 og 13 år gamle, men det er gennemsnitstal.
Du skriver, at du fortalte din mor og en veninde, at du havde fået din menstruation. Hvor er det godt for dig, at du har en god veninde og din mor, som du kan tale med om din udvikling. Jeg læser også i dit brev, at du blev skuffet over, at din mor har fortalte det til din far. Nu ved jeg ikke, hvad du aftalte med din mor, men jeg tænker, at det kunne være godt, hvis du kunne fortælle din mor, hvordan du har det med, at hun fortalte din far det, når du mente, at hun ikke skulle sige det. Tror du mon, du kan det..?
I forlængelse heraf fortæller du, at du er meget moden af din alder, og at du er i tvivl om hvormeget man som 12-årig selv må bestemme. Det er meget svært for mig at svare på. Jeg tænker, at når man er 12 år så begynder man at ville bestemme lidt, men det er fortsat dine forældre der bestemmer en hel del. Jeg kender ikke lige den tøjstil du beskriver, men hvis den er meget udfordrende kan det være at det er for at passe på dig at dine forældre ikke synes om den tøjstil..? Måske kunne du tage en snak med dem om din tøjstil, så I kan blive enige om, hvilket tøj som du og de synes der er ok du går i.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.