Brev
problemer med tis
Hej
jeg er en pige på 14 år, jeg har nu i over 3 år haft et kæmpe stort problem som jeg nu har fået nok af det det er blevet rigtig slemt.
Jeg kan ikke holde på mit tis, jeg har før hoppet på trampolin eller lavet gymnastik eller bare løbe hvor at jeg tisser nogle gange er det enddag svært at stoppe. Men nu er det også når jeg skal på toilet, jeg prøvede en dag hvor jeg skulle tisse at jeg simpelthen ikke kunne få noget somhelst tis ud, men når jeg kan så føles det bare som om at jeg åbner en låge og det strømmer bare ud uden jeg kan styre det:(
dette er ikke noget jeg kan snakke om med nogen! Ikke i min familie eller udefra da jeg er en meget privat person. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre derfor skriver jeg her.
Jeg har onaneret før med noget vibrene og men hånden, kan det have en affekt da jeg har rørt med selv ved mit tisseområdet.
Jeg er meget desperat og meget bange da dette kan være et stort problem da jeg er en gymnast og det er frustrere at tisse i min dragt.
jeg har det rigtig dårligt hver dag så please hjælp mig. Har før bare fået advide at jeg bare skal tage en trusselsbillede på men det hjælper jo ikke rigtig på mit problem her 🙁
hilsen 14 årig pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige.
Tak for dit meget ærlige brev. Det, du oplever med, at du ikke kan holde på dit tis, er faktisk ikke så unormalt, som du sikkert tror.
Der er en del mennesker, både unge og gamle, som oplever at have svært ved at holde sig - især når de dyrker motion, griner, nyser eller skal bære noget tungt.
Da jeg ikke er læge, kan jeg ikke fortælle dig præcist, hvad det skyldes, at du har det sådan. Men jeg ved, det for nogle skyldes problemer med de muskler, der lukker af for urinen. Det gode er, at de muskler kan trænes, så man altså kan lære at holde sig.
Du skriver, at du ikke kan snakke med nogen om det. Samtidig fortæller du, at du før har fået at vide, at du skal tage et trusseindlæg på. Du har altså snakket med nogen om det før? Følte du dig mon afvist eller ikke taget alvorligt dengang, siden at du ikke har lyst til at snakke med nogen om det igen?
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at snakke om. Det er jo meget privat. Men jeg synes nu alligevel, at det vil være en god idé, at du får snakket med din læge om det. For det er nemlig din læge, som kan hjælpe dig, så det stopper. Og din læge har sikkert snakket med andre unge om samme problem.
Du spørger, om det kan have nogen effekt, at du før har onaneret. Og derfor har rørt dig selv i tisseområdet. Det er jeg ret sikker på ikke har haft nogen betydning. Den muskel, der holder urinen inde, sidder inden i og højere oppe.
Så en tur op til lægen vil være det bedste, du kan gøre. Måske synes du, det er lidt svært selv at skulle tale med lægen? Vil du derfor have mod til først at tale med din mor? Du kan også vælge at tale med sundhedsplejersken på skolen. Så kan hun hjælpe dig med at kontakte lægen. Hvis du helst selv bare vil gå til lægen, skal du ringe og bestille en tid. Du finder telefonnummeret bag på dit sygesikringskort. Og så kan du jo vælge at vise din læge, brevet du skrev til os, hvis det er svært at få det sagt.
Det, at du allerede har taget det første skridt og skrevet herind, er jo ret modigt. Så mon ikke, du også har modet til at få snakket med din læge? Husk på at din læge hører private og måske pinlige ting hver dag, så han eller hun vil ikke synes, at det er underligt.
Hilsen Børnetelefonen.