Brev
problem
hej
jeg hedder Ida og har et problem
jeg skal til Italien til sommer og jeg glæder mig rigtig meget jeg er næsten aldrig på ferie. jeg skal være der i 12 dage.
men jeg har regnet ud at min mens vil komme lige i starten af når vi er der nede. og jeg er lidt af en vandhund så jeg vil jo meget gerne i vandet.
jeg kan ikke bare ligge på stranden mens vi skal til Italien og det vil bare virke underligt.
og jeg har prøvet tamponger men jeg tør ikke….
så hvad skal jeg gøre…?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ida.
Tak fordi du har valgt at bruge brevkassen. Jeg håber, jeg kan komme med nogle ideer, som måske kan hjælpe dig med at få løst dit problem, så du kan glæde dig til din sommerferie i Italien. Jeg kan godt forstå, at du – som du plejer – gerne vil bade, når du skal på ferie.
Når man har menstruation, kan man godt føle det som om, at man får nogle begrænsninger, fx at man ikke kan ligge en hel dag på stranden. Det er rigtig træls. Derfor vil det letteste nok være, at du lærer at bruge tampon på de tidspunkter, hvor det er lidt upraktisk at bruge bind. Jeg ved godt, at du skriver, at du har forsøgt, men jeg tillader mig alligevel at komme med nogle råd til, hvordan du kan få det lært. Det håber jeg er okay med dig?!
Det er helt almindeligt, at man kan være bange for at bruge tampon, når man aldrig har prøvet det før. Bare tanken om det, kan føles rigtig ubehagelig.. Det er helt naturligt. Det kræver, lige som så mange andre ting, at man øver sig. Når man skal øve sig på at bruge tampon, er det rigtig vigtigt, at man gør det en af de dage, hvor man bløder mest. Så er det lettest at få tamponen til at sidde rigtigt, så man slet ikke kan mærke, at man har den i. Når man først har fået det lært, kan man også bruge den de andre dage.
I butikkerne kan man købe rigtig mange forskellige slags tamponer. Jeg ved fra flere ”nybegyndere”, at det er nemmest at lære at bruge tampon, hvis man vælger en af dem med indføringshylster. Tamponer fås ligesom bind i forskellige størrelser – alt efter hvor meget man bløder.
Jeg vil anbefale dig, at du prøver at købe nogle af de mindste tamponer, når du skal øve dig. Og så skal du ellers vælge et tidspunkt, hvor du har god tid og være afslappet. Når tamponen sidder rigtigt, kan du ikke mærke den. Det kan gøre lidt ondt, hvis du trækker den ud med det samme - for så er den helt tør (det gør ikke ondt at trække den ud, når den er "fyldt"). Så hvis du får sat en op, som du ikke kan mærke, så lad den sidde nogle timer, før du prøver at trække den ud... Giv tamponerne et forsøg, hvis du har fået mod på det. Husk at læse brugsvejledningen og vær opmærksom på, at tamponer højst må sidde 4 - 6 timer, så skal de skiftes for at undgå bakterier.
Der findes også en mulighed mere, som er et alternativ til tamponer og bind; det er en menstruationskop. Hvis man bruger menstruationskoppen, har man ikke brug for tampon og bind. Den er lavet af blød silikone og sættes op i skeden, ved at klemme let sammen og sætte den op på plads. Den kan sidde i, i  længere tid end tamponer og bind. Måske har du hørt om menstruationskop, ellers er det altså også værd at undersøge, selvom det lyder lidt mærkeligt - der er mange unge piger og kvinder som bruger den.
Du skriver ikke, hvem du skal på ferie med, så jeg gætter på, at det er med din familie? Hvis der er en kvinde med, fx din mor, kan du jo overveje at fortælle allerede nu, at du er nervøs for, at du får menstruation under ferien. Så har du i hvert fald fået delt din bekymring - og det kan indimellem lette ens hjerte lidt...  Hvis det ender med, at du ikke får lært at bruge tampon eller menstruationskop inden sommerferien, er det heldigvis også andre ting, du kan gøre, så du kan nyde ferien. Man kan fx købe bind, der ikke har vinger. Det betyder, at man kan have bind på, uden at man kan se det på trusserne.
Alternativt kan du de dage, hvor du har menstruation nøjes med at ligge på stranden, men lade vær med at gå i vandet. Og så kan du bade ekstra meget, når du ikke længere har menstruation. Ofte bløder man mest nogle få dage (2. og 3. dag)– og de andre dage er det så lidt, at man næsten godt kan gå uden bind. Under alle omstændigheder vil der være nogle af de 12 dage, hvor du ikke har menstruation.
Alternativt kan man gå en tur til læge og høre, hvad mulighederne for at få en recept på p-piller er... De kan hjælpe en med at få styr på, hvornår ens menstruation kommer, men fordi du skal være af sted i 12 dage, er det måske lidt mere svært helt at undgå at have menstruation på ferie... Men det er også en mulighed, som du kan overveje.
Jeg håber dog rigtig meget, at du har fået mod på at prøve at øve dig lidt på at bruge tamponer eller menstruationskop... Jeg lover dig, at alle de piger, der får det lært, vil være så glade for det resten af deres liv, fordi det ikke længere er menstruationen, der skal bestemme, hvad man kan/skal – men én selv.
Har du brug for det, er du velkommen til at skrive eller ringe igen til BørneTelefonen på 116111. Pøj pøj... og rigtig god ferie i Italien.
De bedste hilsner BørneTelefonen.