Brev
Prikker på penis
Hej BørneBrevkassen,
Jeg har haft prikker på min penis, så længe at det er jeg kan huske. Det er hvide prikker på det meste af min penis, det er både på glans, på ‘stangen’ og de fleste steder på min penis. Hvad kan dette skyldes? Jeg har ikke lyst til at gå til læge, eftersom at jeg ikke bryder mig om, at vise mine kønsdele, det går over min ‘grænse’. Jeg håber, at I vil besvare mit spørgsmål, så godt I kan.
Med venlig hilsen, Dreng på 12 år
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hejsa
Tak for dit brev. Da du har haft dine knopper så længe du kan huske, og der ellers ikke er problemer med din penis, så tror jeg ikke, at du behøver bekymre dig om det. Ud fra din beskrivelse, lyder det som ganske almindelige talgknopper. Vi har dem alle, nogle har mange, andre har knap så mange.
En talgknop er egentlig bare naturlig fedt i huden. Hvis det var knopper, som var opstået efter ubeskyttet sex, så ville jeg anbefale dig at gå til lægen med det, men det er jo ikke tilfældet? Men til gengæld vil jeg foreslå dig at søge lidt på google. Prøv at skrive "hvide knopper på penis" og kig så lidt på de links der dukker op.
Husk at vi alle er forskellige, og at vi alle ser forskellige ud :-)
Kærlig Hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.