Pikstørrelse

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.

Hej brevkasse

jeg er en fyr på 16 år.

Jeg har fået en kæreste, som jeg har snavet med osv men da jeg er nervøs for min pik størrelse har jeg ikke turde gå videre.

Det gær mig nervøs, når de andre drenge snakker om størrelsen på deres, fordi det er større end min.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år,

Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en kæreste, du har lyst til at være sammen med.

Du skriver, at du er bekymret for størrelsen på din pik, da de andre drenge fortæller, at deres er større. Jeg kan godt forstå, at det kan gøre dig nervøs – især nu hvor du har fået en kæreste og gerne vil tage det næste skridt.

Dog tror jeg ikke, at du har noget at være nervøs for. Størrelsen på pikken er meget forskellig fra fyr til fyr både hvad angår længde og tykkelse. Den begynder jo at vokse, når man rammer puberteten. Typisk siger man, at væksten tidligst starter i 10 års alderen og senest i 15 års alderen – og faktisk kan fortsætte helt indtil man er 21 år. Du har altså en del år endnu, før man kan sige noget om, hvor stor din pik ender med at blive – og måske du bare har været en lidt mere langsom starter end de andre?

Under alle omstændigheder så er det ikke noget, der vil betyde noget for din mulighed for at have samleje eller anden seksuel kontakt med piger. Mange tror, at størrelsen er vigtig, men det betyder altså sjældent noget. Der findes mange forskellige måder at have sex på, og man vil altid kunne finde en eller flere måder, der fungerer og er gode for både en selv og ens partner. Du må også huske på, at mange piger og kvinder faktisk er mere følsomme udenfor end inden i skeden, da det jo er der, deres klitoris sidder.

Jeg vil anbefale dig at læse lidt mere på Sexliniens hjemmeside her: Sexlinien. De har et rigtig fint afsnit om pikke, deres størrelse og dennes betydning.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og at de kan berolige dig lidt. Jeg ser bestemt ikke noget unormalt i det, du beskriver.

Du har mange år endnu, før din udvikling er fuldendt – og så må du altså endelig huske på, at det ikke er størrelsen, der er det vigtige.

Hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller kontakte os via chat eller SMS.

Mange hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?