Brev
Pikstørrelse
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej brevkasse
jeg er en fyr på 16 år.
Jeg har fået en kæreste, som jeg har snavet med osv men da jeg er nervøs for min pik størrelse har jeg ikke turde gå videre.
Det gær mig nervøs, når de andre drenge snakker om størrelsen på deres, fordi det er større end min.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en kæreste, du har lyst til at være sammen med.
Du skriver, at du er bekymret for størrelsen på din pik, da de andre drenge fortæller, at deres er større. Jeg kan godt forstå, at det kan gøre dig nervøs – især nu hvor du har fået en kæreste og gerne vil tage det næste skridt.
Dog tror jeg ikke, at du har noget at være nervøs for. Størrelsen på pikken er meget forskellig fra fyr til fyr både hvad angår længde og tykkelse. Den begynder jo at vokse, når man rammer puberteten. Typisk siger man, at væksten tidligst starter i 10 års alderen og senest i 15 års alderen – og faktisk kan fortsætte helt indtil man er 21 år. Du har altså en del år endnu, før man kan sige noget om, hvor stor din pik ender med at blive – og måske du bare har været en lidt mere langsom starter end de andre?
Under alle omstændigheder så er det ikke noget, der vil betyde noget for din mulighed for at have samleje eller anden seksuel kontakt med piger. Mange tror, at størrelsen er vigtig, men det betyder altså sjældent noget. Der findes mange forskellige måder at have sex på, og man vil altid kunne finde en eller flere måder, der fungerer og er gode for både en selv og ens partner. Du må også huske på, at mange piger og kvinder faktisk er mere følsomme udenfor end inden i skeden, da det jo er der, deres klitoris sidder.
Jeg vil anbefale dig at læse lidt mere på Sexliniens hjemmeside her: Sexlinien. De har et rigtig fint afsnit om pikke, deres størrelse og dennes betydning.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og at de kan berolige dig lidt. Jeg ser bestemt ikke noget unormalt i det, du beskriver.
Du har mange år endnu, før din udvikling er fuldendt – og så må du altså endelig huske på, at det ikke er størrelsen, der er det vigtige.
Hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller kontakte os via chat eller SMS.
Mange hilsner
BørneTelefonen