Brev
Pikhoved gør ondt
Hej bb.
Jeg har haft ondt i mit pikhoved og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre,
det sviger rigtig meget når noget kommer i kontakt med den
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Det er altid ubehageligt at have gener omkring ens kønsorganer, men det er noget de fleste kommer ud for på et eller andet tidspunkt.
Noget du selv kan gøre, er at være ekstra opmærksom på hygiejnen omkring kønsorganerne. Du kan læse mere om intimhygiejne her http://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/intimhygiejne.aspx.
Hvis det bliver ved med at svie, selvom du er grundig med din intimhygiejne, er det nødvendigt at du kommer til lægen og bliver undersøgt. Mange mænd og drenge får problemer med deres kønsorganer på et eller andet tidspunkt, og for lægen er det en ren rutineundersøgelse, som han har gjort mange gange før. Det kan være at læge giver dig noget salve, du kan smøre på.
Jeg ved ikke om du har mod på at fortælle dine forældre om dine gener? Så de kan hjælpe dig med at komme til læge. Selvom det måske kan virke pinligt, når det drejer sig om ens kønsorganer, er det helt almindeligt, som dreng/ mand at man får gener som du beskriver. Den kan være, at du vasker i noget sæbe, som  huden ikke kan tåle - så huden bliver rød og øm.
Hvis du alligevel synes det er svært, at fortælle til dine forældre, har du mulighed for selv at bestille tid hos lægen, men lægen har ikke tavshedspligt overfor dine forældre. Lægen må i nogle situationer godt lade være med at sige det til dine forældre, men det er op til lægen at beslutte det, og lægen skal informere dine forældre, hvis du skal i behandling.
Kærlige hilsen fra BørneTelefonen.