Brev
pik
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
jeg er en dreng der er 13 og jeg skal med mine forældre og lillebror på naturist strand.
problemet er bare at min pik ikke er så lang, og min lillebrors er større.
Derfor vil jeg helst ikke gå nøgen rundt hele tiden.
hjælp mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det er helt normalt at der er forskel på hvor stor ens pik er, så der er ikke noget unormalt i at din lillebrors pik er større end din.
Der er mange drenge på din alder, som ikke har så meget lyst til at gå nøgen rundt blandt andre mennesker.
Når man er 14 år er ens krop ved at udvikle sig rigtig meget, og mange kan godt føle sig lidt usikker på om man nu ser ”rigtig” ud, uden tøj på.
Når jeg læser dit brev, tror jeg, at det måske også er sådan at du har det? Det kan være svært helt at komme af med den følelse fra den ene dag til den anden, men alle mennesker ser forskellige ud og der er ikke noget som er mere rigtig eller forkert.
Det er ikke kun dig, som ikke bryder sig om, at skulle være nøgen blandt fremmede mennesker. Der er også mange voksne, som ikke bryder sig om at være på en naturist strand.
Har du mon sagt til dine forældre, at du ikke bryder dig om at gå nøgen rundt blandt fremmede mennesker? Måske er det helt naturligt for dine forældre, og så har de slet ikke tænkt på, at du ikke bryder dig om det?
Måske dine forældre ikke har tænkt på, at det med din alder og pubertet har betydning for, hvordan du har det med naturist strand. Det kan jo være, at du kan være et andet sted den dag, måske hos en ven eller andre i din familie – eller måske vil dine forældre lave det om til en anden dagtur?
Hvis de vidste, du ikke synes det så fedt at være med på naturist strand, ville de så tage hensyn og finde på noget andet eller en anden løsning til dig?
Jeg synes, det er vigtigt I får talt sammen om, hvordan du har det med det. Der er nemlig ikke nogen, der må tvinge dig til at være nøgen.
Når du taler med dine forældre, er det vigtigt, at de lytter til dig. Du skal ikke presses til noget, du ikke har lyst til.
Jeg synes også, det er vigtigt, at du mærker efter, hvordan du vil have det med at være omkring andre nøgne mennesker. Nogle har det fint med det, men der er også nogle, der oplever det grænseoverskridende. Det er derfor også helt ok, hvis du siger, at du ikke har lyst til at tage med. Du må gerne sætte grænser. Det skal dine forældre respektere.
Jeg håber, at det var svar nok på dit brev. Hvis du har lyst til at tale mere om det eller om noget andet er du også velkommen til at ringe eller skrive til os på nummeret 116 111.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen