Brev
Pige på 14
Hej
Jeg er en pige på 14 år jeg har rørt ved det privat stad flere gang man jeg har ikke stillede min finger op. Jeg vil gerne vide om jeg har mistet mødom. Og vil også vide om man kan får mødom tilbage kan man godt får det tilbage??
Håber i kan hjælpe mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14år
Tak for dit gode brev med gode spørgsmål.
Det er helt uskadeligt at onanere. Hvis du har hørt eller læst noget andet, er det måske fordi, man sagde sådan i gamle dage. Der vidste man ikke så meget om, hvordan kroppen fungerer, som man ved i dag.
De fleste drenge og piger onanerer. Særligt når de kommer i puberteten, og de får mange hormoner i kroppen. De fleste voksne kvinder og mænd onanerer også. Onani er en sund måde at lære sin krop og seksualitet at kende på. Når man onanerer, finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.
Der er flere måder at onanere på. Det kan du læse mere om på Sexlinien. Se mere her: Sexlinien – onani.
Mødommen er en tynd og elastisk slimhinde, som sidder ved indgangen til skeden. Mødommen kan springe hvis man har samleje med en dreng, eller hvis man stikker noget op i skeden som fleks en tampon. Mødommen kan ikke springe, hvis man har idræt eller dyrker sport, fordi den er meget elastisk.
På denne side får du en mere uddybende beskrivelse af slimhinden: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/moedommen
Det er ikke tilladt i Danmark at lave en ny mødom ( en kunstig mødom).
Jeg håber at du fik svar på dit spørgsmål, og husk du er altid velkommen til at skrive igen.
De allerbedste hilsner
fra
BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.