Perfekt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit ærlige brev – hvor er det sejt, at du er så god til at sætte ord på dine tanker og følelser. Når jeg læser dit brev, hører jeg et råb om hjælp fra pigen, der i al for lang tid har ladet de negative tanker fylde alt for meget. Det kan gå i korte perioder, men der er ingen, der kan holde til det i længere tid. Derfor håber jeg så inderligt, at mit svar måske kan motivere dig til at søge hjælp, for det fortjener du..

Du skriver bl.a., at din krop har reageret fysisk (du har fx haft smerte i nakken) og derudover fylder de negative tanker så meget, at du også har overvejet at tage dit eget liv. Det er meget alvorligt – og du skal lytte til dig selv og de signaler, som din krop og sit sind sender. Du kan ikke holde til at stille så umenneskelige krav til dig selv, og derfor har du brug for at lære, hvordan du kan lave om på nogle mønstre, der fylder al for meget.. Og det kan du ikke klare alene.

I dit brev skriver du, at du ”føler at du skal være perfekt”, men hvem er egentlig det? Og tænk nu, hvis man var perfekt, hvad skulle man så stræbe efter eller forsøge at gøre bedre?! Det er svært at sammenligne sig med andre, for de fleste er så dygtige til kun at vise de positive sider frem. Med andre ord er det langt fra altid, at vi ser, hvad andre har at slås med - og det er rigtig ærgerligt, for så kommer alle andre mennesker hurtigt til at fremstå som ”perfekte” – og det gør det endnu sværere at lære at acceptere sig selv, som den man er! Du er nemlig helt sikkert en fantastisk pige, der har så meget at være stolt af.. Men før du kan se det, skal du lære at få øje på de positive ting..

Jeg tænker på, om du mon har fortalt dine forældre eller måske nogen andre voksne, fx en lærer eller pædagog, hvordan du har det lige nu? For selvom psykologen har sagt, ”at du er glad”, så er det bestemt ikke det billede, jeg får, når jeg læser dit brev. Du har stadig brug for hjælp og støtte til at komme videre uden alle de negative tanker – og at tanker om mad og vægt nu er begyndt at fylde meget hos dig, er endnu et tegn på, at du har brug for hjælp. Jo før, jo bedre. Du skriver, at nogle fra klassen har lagt mærke til, at det måske har taget ”overhånd”. Måske kunne du sammen med en af pigerne tage kontakt til en af lærerne? Du kan også overveje at vise dem dit brev og mit svar, for heri får du virkelig forklaret, hvad det er, der fylder hos dig.

Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder rådgivere klar, der vil gøre alt hvad de kan, så du kan få den hjælp, du har brug for.

De allerbedste hilsner
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser