PenisStørelse

Hej.

jeg er 12 år

og min pik i (stiv) er 10 cm, og min pik i (slap) er ca 4 cm,

er det normalt?

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen hvor du spørger til, om størrelsen på din penis er normal. Dit brev er meget kort og præcist formuleret, og jeg tænker dit spørgsmål måske er noget, som du spekulerer en del over.

Med den alder du har nu, sker der en masse forandringer med kroppen. For nogle går det hurtigt, og for andre mere langsomt. Det er heller ikke de samme ændringer, der sker på samme tid for alle. Nogle begynder at få hår på forneden, for andre sker der andre ændringer med eksempelvis stemmen. For pigernes vedkommende, så begynder de at få bryster, mon det er noget du har lagt mærke til?

Ligesom størrelsen på pigernes bryster er meget forskellig, er størrelsen på penis også meget forskellig fra dreng til dreng. De mål du har taget er absolut fine og almindelige når det gælder størrelsen på en penis.

Jeg kan tænke mig, at det måske er rart for dig at få vished om. Nogle gange kan det være svært ikke at sammenligne med andres kroppe eksempelvis ved omklædning, har du måske oplevet det?

Måske kender du den oplevelse af, at komme til at sammenligne sig med de andre? Hvis du gør det, eller måske på et andet tidspunkt spekulerer over noget i forhold til din krops udvikling, vil jeg anbefale dig en hjemmeside. Siden hedder

www.sexlinien.dk

og er en side hvor børn kan spørge og finde svar på rigtig mange spørgsmål omkring kroppens udvikling, sex og følelser, mon siden er et besøg værd for dig?

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver.

Mange Kærlige hilsner

BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.