Brev
Penis vokser ikke?
Hey,
Jeg fylder snart 18, men min penis er endnu ikke begyndt at vokse.
Jeg har fået hår rundt om,
jeg er bare bekymret for om den overhovedet starter på at vokse…
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 18 årige dreng
Jeg kan da godt forstå, at du er lidt bekymret.
Der er mange fyre på din alder, som bekymrer sig om deres penis og dens størrelse. Og som du jo nok ved, kommer penisser i mange forskellige størrelser og udformninger. Penisser har forskellige farver, behåringer, former og størrelser, og lige som et ansigt ser forskelligt ud fra person til person, så ser penis også forskellig ud fra mand til mand – både når den er slap og stiv.
Størrelsen på en penis kan variere både i bredden og i længden. Penisser kan være lange og tykke, korte og tykke, lange og tynde eller korte og tynde. Eller midt i mellem.
Det er også meget forskelligt, hvornår man er færdigudviklet, og hvor hurtigt det går. Du skal tænke på din krop som en helhed incl. din penis – din hårvækst omkring penis og under armene, dine muskler, din højde, din stemme osv.
Hvis du syntes, at resten af dig har udviklet sig og ikke giver dig bekymring og, at det kun er din penis som bekymrer dig – så vil jeg foreslå dig, at kontakte din læge og tale med lægen om det. Lægen kan undersøge dig og kigge på dig, og så kan lægen fortælle, om der er grund til bekymring.
Jeg tænker, at hvis du taler godt med din far, så kunne en snak med ham også være en mulighed. Måske har han prøvet, at have de samme tanker da han var ung.
Hvis du gerne vil læse lidt om, hvad andre unge fyre har oplevet og tænkt, kan du kigge på www.sexlinien.dk – har kan du søge på specifikke ord og så kommer der det frem som andre har spurgt om og fået svar på.
Kærlig hilsen BørneTelefonen