Brev
Penis størrelse
Hej. Jeg er 15 år og har et spørgsmål som jeg har gået med et stykke tid… Det omhandler min penis’s størrelse. Jeg går til tennis og min makker er 13 og også en dreng og jeg kan se at hans penis er hvad min penis er i stiv tilstand.
Da jeg udviklet ændre steder med hår osv. undrer det mig der ikke rigtig er sket noget endnu. Derfor er mit spørgsmål lige ud: Kan der være noget galt med min penis udvikling.
Hilsen mig.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Du stiller et spørgsmål “lige ud”, om der kan være noget galt med din penis. Og jeg vil svare lige ud, at det tror jeg ikke.
Det er normalt for drenge, f.eks. når man bader efter en sportspræstation, at kigge efter hvor store de andres penis er og sammenligne dem med deres egen.
Man vil opdage, at der er meget store forskelle, både på længden og på tykkelsen, og at vi også på dette område er forskellige.
Men jeg vil her understrege, at det er forskelligt, hvornår man går i pubertet, og hvornår ens krop ændrer sig. Nogle går tidligere i pubertet end andre.
Og du skal også være opmærksom på, at penis kan vokse i forskellige perioder indtil man er ca. 21 år.
Jeg håber, det har beroliget dig lidt? Du kan læse endnu mere om det på Sexliniens hjemmeside, og du er også velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen