Penis

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige dreng.

Tak for dit brev. Der sker rigtig mange ting med kroppen i puberteten, så jeg kan godt forstår, hvis man kan være lidt i tvivl om, hvad der er almindeligt, og hvad der ikke er.

Det er lidt svært for mig at vide præcis, hvad dine knopper er. Hvis de allerede er forsvundet igen, så kan det have været bumser eller hårsækbetændelse, som kan komme af, at man barberer sig. Hvis de derimod stadig er der, så jeg tænker umiddelbart, at det kunne lyde som talgknopper. De kan godt ligne bumser lidt og er heldigvis ufarlige og helt naturlige. Vi har faktisk talgkirtler overalt på kroppen med undtagelse af håndflader og fodsåler, og de er med til at beskytte vores hud mod udtørring og bakterier. Talgknopperne er styret af kroppens hormoner og bliver derfor ofte mere synlige i puberteten, men aftager ofte, når man bliver ældre. Det kan dog også være, at de aldrig går helt væk. I forhold til sex med andre, så er det vigtigt at pointere, at talgknopper ikke smitter. Man kan godt få dem fjernet, men med mindre de generer, så er der ingen grund til det. Hvis de derimod generer, så kan du tage til lægen og høre, hvilke behandlingsmuligheder der er. Du kan læse mere om talgknopper her: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/knopper.aspx

Nu skriver du, at du snart skal til at have sex, så jeg går ud fra, at du ikke har haft det endnu. Hvis du havde, så kunne knopperne nemlig også have været kønsvorter, som man kan få, hvis man har haft sex med andre. Hvis man bruger kondomer, når man har sex, så er det mindre sandsynligt, at man bliver smittet. Man kan desværre godt få kønsvorter, selvom man bruger kondom, fordi hpv-virussen kan sidde steder, hvor kondommet ikke dækker. Jeg nævner det blot, hvis du nu i fremtiden måske opdager nogle knopper. Hvis man er i tvivl, om hvorvidt man har kønsvorter, så skal man tage til sin læge og blive tjekket. Du kan også læse mere om kønsvorter her: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/koensvorter.aspx.

Jeg håber, at mit svar gav lidt ro. Hvis ikke, så er du velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111 eller til Sexlinien på 7020 2266.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.