Brev
Overvægtig?
Kære BørneTelefonen.
Jeg er er i tvivl om et par ting, og håber i kan hjælpe mig 🙂
Jeg er en pige på 14 år og går i 7. klasse. Min højde er 171 cm. og vejer ca. 81 kg.
jeg har altid været en meget aktiv pige, og er ret robust bygget. Jeg ser mig ikke selv som vildt tyk, jeg ligner bare de andre piger..
Men hvorfor vejer jeg så 40 kg mere end de andre? er jeg så overvægtig? Hvordan kan jeg tabe mig, og hvor meget, hvis jeg er overvægtig?
Tusind tak på forhånd.
Hilsen den 14 årige pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Vores kroppe er bygget forskelligt, og derfor kan og skal man ikke sammenligne sig med andre. Heller ikke andre, der er på samme alder som en selv.
Ens højde og vægt er nemlig bare tal. Derfor kan jeg heller ikke vurdere, om du er overvægtig ud fra dit brev. Som du måske ved, så vejer muskler mere end fedt. Det kan være en grund til, at du vejer mere end de andre piger. For, som du selv skriver, så er du en aktiv pige, og dermed har du også flere muskler. Derudover er vores kroppe forskellige. Nogle er spinkle og andre er mere robuste - det er naturligt og helt normalt.
Hvis du stadig er nervøs for, at du måske vejer for meget, skal du tale med en voksen. Det kan fx være dine forældre, sundhedsplejersken på din skole eller din lærer. Det lyder heldigvis som om, du har et meget sundt forhold til din krop og kender den godt, fordi du er så aktiv. Derfor vil du sikkert også vide, at det vigtigst er, at man føler sig sund og stærk. Ikke hvad man vejer.
Jeg håber, du har fået lidt mere ro på tankerne? Ellers er du meget velkommen til at ringe på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen