“Overspisning”

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige 12 år

Tak for dit brev. Jeg læser, at du gerne vil have noget hjælp til at få styr på din vægt. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig på vej.

Først vil jeg sige, at det er rigtig godt, hvad du selv har gjort. Kostomlægning og motion er vejen frem. Du er meget bevidst om, hvad det er, der går galt. For meget slik og chips er ikke godt, mest af alt fordi det ikke er den energi kroppen mest har brug for. Det er såkaldt “hurtig energi”, som giver en hurtig følelse af mæthed, men som ikke holder i ret lang tid.

Nu har du ikke skrevet hvad du vejer, og hvor høj du er. Det er derfor svært for mig at vurdere om du ligger indenfor, det lægerne kalder “normalområdet”. Men for at holde den vægt man har, gælder det om at spise det samme, som du forbrænder. Du kan tænke på kroppen lidt ligesom en bil. Den har brug for benzin eller strøm for at køre, og kan køre et vist antal kilometer på en vis mængde. Sådan er det også med din krop. Giver det mening?

Når man er teenager og stadig i udvikling, forandrer kroppen sig hele tiden, og det samme gør forbrændingen. Du er stadig i voksealderen, så derfor vil din vægt også svinge lidt. Kroppen forandrer sig i puberteten. Motion er vigtig, men hvis man skal tabe sig i din alder, er det af stor betydning, at det sker på den rigtige måde.

Jeg har hørt fra andre, at de bruger en app, til at se hvad de indtager af kalorier. Måske det er den samme, som du bruger. De er i hvert tilfælde rigtig glade for den.

Når du har brugt den i et stykke tid, vil du sikkert være så god til at styre, hvad du helst skal spise og hvad du skal holde dig fra.

Du skal bare også tænke på, at du gerne må bryde den en gang i mellem og hygge dig med vennerne. Det er en af de vigtigste pointer i alt det her. For det aldrig sundt at leve ekstremt, dvs. ikke leve kun af salat eller kun af chokolade. For nu at sætte det på spidsen. Men en balance mellem de to ting.

En god idé, kan være at spise af en mindre tallerken og kun tage en gang, som du også selv er inde på.

Jeg tænker, at det kunne være en hjælp for dig, at tale med dine forældre om dit ønske, så kunne de hjælpe dig med ikke at have alle de fristende usunde ting derhjemme.

Måske I kunne aftale at I alle spiser mere grønt/sundt. Tror du, at det ville være en mulighed?

Hvis du slet ikke kan tale med dine forældre om det, er der så nogen andre, du kan tale med? Måske en anden i din familie, en lærer eller en venindes mor?

En anden mulighed kunne være at tale med sundhedsplejersken på skolen. Hun eller han vil kunne rådgive og vejlede dig, til hvad der er bedst for dig.

Jeg kan læse at du går til håndbold. Det er en rigtig god motionsform, og husk på at det giver muskler og det er jo dejligt og sundt. Det er også sådan, at muskler faktisk vejer mere end fedt. Så selvom vægten måske pludselig en dag siger mere end den plejer, behøver det ikke altid være, fordi du har taget fedt på, men omvendt at du måske er blevet stærkere. Husk endelig det!

Pas på at du ikke er for hård ved dig selv.

Det med at elske sig selv, er noget vi alle sammen, skal blive bedre til. Vi er alle forskellige, så se på dig selv og sig til dig selv ” Jeg er lækker, som jeg er”, det udtryk hjælper rigtig mange kvinder på alle aldre.

Jeg håber, at du kan bruge noget af det jeg har skrevet og at du har fået et par ideer til, hvad du kan prøve at gøre anderledes. Og ikke mindst – hvem det er godt at snakke med og få hjælp fra.

Jeg synes, at du selv er rigtig godt i gang.

Hvis du får lyst til at tale med én rådgiver, vil jeg foreslå dig at du ringer ind til BørneTelefonen på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.