Brev
Overspiser?
Hej
Jeg er en pige på 13 år og jeg har et problem med at jeg overspiser, jeg kunne finde på at spise uden pause især hvis det slik og chips. Efter aftensmaden går der typisk 5 min så går jeg ind i køkkenet og finder mad, når jeg er alene hjemme så sidder jeg hele tiden i køkkenet og spiser.
Efter jeg har spist den ene ting spiser jeg den anden. Jeg kan bruge over 300kr på slik og chips i måneden, og når jeg er færdig med at spise så bliver jeg ked af det og får dårlig samvittighed. Jeg ved ik hvad jeg skal gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver ind til os. Vi besvarer rigtig mange breve fra børn og unge, der har de samme problemer. Og dem jeg har skrevet sammen med finder heldigvis ud af, hvordan de får det godt igen. Jeg håber, at mit svar også vil hjælpe dig.
Du skriver, at du har et problem med overspisning. Du spiser i lang tid uden pause og også lige efter aftensmad. Du spiser, når du er alene. Du spiser meget slik og chips og bruger også mange lommepenge på slik og chips.
Når du er færdig med at spise, bliver du ked af det og får dårlig samvittighed. Det lyder lidt som om, at du er inde i en dårlig cirkel. Du spiser for meget og for usundt. Du bliver ked af det og spiser mere.
Du skriver ikke så meget om, hvorfor du spiser. Føler du dig sulten? Føler du dig alene? Eller føler du dig ked af det? Måske føler du noget helt andet. Jeg vil sige til dig, at det bedste er at spise, når man føler sig sulten. Og når du føler dig sulten, kan du så overveje, hvilken mad, der mætter dig bedst.
Du skriver heller ikke noget om, om der er nogen, der ved, at du spiser meget. Jeg tænker, det ville være en rigtig god hjælp for dig at fortælle det til nogen. Det kan være dine forældre, men det kan også være en anden voksen, du er tryg ved. Det kan være en moster, en lærer eller din læge.
Det er ikke godt at gå rundt og have det, som du har det. Du skal  have hjælp til at få det bedre. Jeg tror på, at en tryg voksen vil forstå dig og vil kunne se, hvad der skal til for at hjælpe dig.
Jeg kan ud fra dit brev ikke fortælle dig, om du har en spiseforstyrrelse. Men det kunne godt lyde som om, du bruger for meget tid og energi på at tænke over, hvad og hvornår du spiser. Du bruger også mange penge. Derfor tror jeg, at en tryg voksen kan hjælpe dig med at få styr på tanker, følelser og mad. Det er vigtigt, at de voksne forstår, at det er alvorligt, og at du har brug for hjælp.
Har du hørt om Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS)? Prøv at læse på deres hjemmeside. Måske det også kan hjælpe dig. Det er en god idé at vise hjemmesiden til den voksen, du taler med. Måske kan I blive klogere sammen.
Hjemmesiden indeholder fortællinger om andre, der har det som dig. Og den indeholder ideer og viden omkring overspisning. Det kan måske hjælpe dig.
Dit brev viser, at du tydeligt mærker, at der er noget galt, og at du ønsker at få hjælp. Jeg håber, at mit svar kan styrke din tro på, at du er helt på rette vej. Ellers er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.