Brev
Orgasme
Hej BørneTelefonen
Jeg har nu i et år, været afhængig af at få en orgasme hver dag. Men det kan være op til 5 gange bare på en dag, syndes ikke det er rart men er blevet afhængig af det, af at jeg kun er 12 år er det meget mærkeligt. Jeg vil rigtig gerne stoppe med det men er blevet afhængig hvad skal jeg gøre?
Hilsen den 12 årige pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev.  Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt bange for ordet “afhængig” – det kan lyde lidt voldsomt. Det er nemlig ikke rart, at man ikke selv har kontrollen. Men når det er sagt, så er det faktisk helt almindeligt at onanere – nogle gør det flere gange om dagen og nogle gør det sjældnere.  Det er meget forskelligt, og begge dele er normalt.
At være meget fokuseret på seksuel tilfredsstillelse er ikke mærkeligt, især ikke i den periode, hvor der sker så meget med kroppen. Der er nemlig mange hormoner, der flyder rundt i kroppen, og det kan gøre, at man har ekstra lyst til tilfredsstillelse. Så i stedet for at se det som noget negativt, kan du i stedet se det som en mulighed for at gøre noget rart for dig selv og samtidig lære din krop bedre at kende. Med andre ord tror jeg altså ikke, at du har grund til at være bekymret.
Onani og seksuel tilfredsstillelse generelt handler om at have det rart med sig selv, og hvis du føler trangen har taget overhånd, kan bekymringen om dét måske overskygge alt det rare, som jo ellers forbindes med onani. Så hvis du har det sådan, og derfor ønsker at skære lidt ned – så kan du måske aftale med dig selv til en start, at du kun må onanere hver anden dag? Alternativt kan du starte med at gøre det 4 gange om dagen og ikke 5, hvis du ville føle det bedre sådan. Hvilke aftaler du laver med dig selv, bestemmer kun du.
Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere onani hos Sexlinien her. Måske det også kan gøre dig lidt roligere? Jeg håber, du kan bruge mit svar. Husk også, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 1116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen